تدوین ضوابط سازه‌های بدون وقفه برای بیمارستان‌ها/هشدار نسبت به کاهش مصالح بنایی با افزایش قیمتها

تدوین ضوابط سازه‌های بدون وقفه برای بیمارستان‌ها/هشدار نسبت به کاهش مصالح بنایی با افزایش قیمتها
  • تحریریه مقاوم‌سازی افزیر
  • اخبار
  • مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 18290
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تجربیات کشور از زلزله کرمانشاه و خسارات وارد شده به سازه‌های مسکونی، گفت: در این زلزله مشاهده کردیم بیمارستان‌ها کارایی لازم را نداشتند، از این رو ضوابط ساختمان‌های بدون وقفه را در دستور کار داریم که براساس آن تاب‌آوری این سازه‌ها را افزایش دهیم.دکتر محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری امروز با اشاره به بیست و هشتمین سالگرد زلزله بزرگ منجیل، افزود: در کشور هر 10 سال یک زلزله بیش از 7 ریشتر رخ می‌دهد که این امر مسئولیت ما را برای انجام فعالیت‌های اساسی در این حوزه سنگین‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مرکز تحقیقات مسکن، اظهار کرد: از مهم‌ترین اقدامات انجام شده برای کاهش خطرات ناشی از زلزله، تعیین حریم گسل‌ها در کلان‌شهرهای کشور بوده است که تاکنون حریم گسل‌ها در شهرهای تبریز، تهران و کرمان به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده است.

شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه با این مصوبه برای ساخت و ساز در حریم گسل‌ها محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، یادآور شد: علاوه بر آن، زلزله‌های مهمی که در سال‌های اخیر رخ داده و همچنین خسارات ناشی از این زلزله‌ها در ساختمان‌های مسکن مهر این درس را به ما داد که به برخی از اجزای غیر سازه‌ای مانند دیوارهای داخلی و میان قاب‌ها آسیب‌های زیادی وارد شده است، به گونه‌ای که در زلزله کرمانشاه مشاهده کردیم ساختمان‌ها سر پا بوده‌اند، ولی به دیوارهای داخلی آسیب وارد شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دلیل این امر را نبودن ضوابط فنی برای اجزای غیر سازه‌ای دانست و یادآور شد: رویکرد آئین‌نامه‌های سازه‌ای کشور بر اساس کاهش کشته‌ها بوده است؛ ولی در زلزله بزرگ کرمانشاه پنج هزار میلیارد تومان خسارت وارد شد که بخش عمده‌ای از آن مربوط به تخریب اجزای غیر سازه‌ای ساختمان‌ها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه باید دو اقدام جدی آغاز شود، اظهار کرد: بر این اساس تدوین دستورالعمل طراحی برای اجزای غیر سازه‌ای را در دستور کار قرار دادیم که در سال گذشته راهنمای طراحی سازه‌ای را با همکاری سازمان نظام مهندسی و دفتر تنظیم مقررات وزارت راه منتشر کردیم.

به گفته وی، اجرای این دستورالعمل منجر به کاهش خسارات ناشی از زلزله بر اجزای غیر سازه‌ای سازه‌ها خواهد شد.

شکرچی‌زاده تدوین الحاقیه‌ای برای لازم الاجرا کردن آئین‌نامه 2008 را از دیگر اقدامات این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد و گفت: عدم اجرای آن تخلف محسوب می‌شود و امیدواریم تا پایان تیر ماه امسال این الحاقیه از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شود.

وی طراحی و تولید شیرهای قطع اتوماتیک گاز را از دیگر فعالیت‌های مرکز تحقیقات راه در راستای کاهش خسارات ناشی از زلزله عنوان کرد و گفت: از زمان رونمایی از این فناوری در اختیار عموم مردم قرار گرفته است و در مقررات ملی ساختمان نیز استفاده از آن الزام‌آور شده است.

بیمارستان بعد از زلزله-مقاوم سازی- افزیر

توسعه شبکه شتاب‌نگاری با همکاری شرکت‌های خارجی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به توسعه شبکه شتاب‌نگاری در کشور گفت: از فرصتی که بعد از تحریم و برجام ایجاد شد، توانستیم تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های شتاب‌نگاری از شرکت‌های اروپایی خریداری کنیم که تعدادی از آن‌ها در سطح شهر تهران با همکاری سازمان مدیریت بحران نصب شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی با ابراز امیدواری از این که در هفته آینده فاز اول استقرار سامانه پاسخ سریع شهر تهران راه‌اندازی شود، افزود: بر اساس قرارداد منعقد شده با این شرکت خارجی، 300 دستگاه شتاب‌نگاری خریداری شده که از این تعداد 200 دستگاه آن به ایران تحویل شده است و امیدواریم با تامین اعتبارات از سوی دولت، بقیه دستگاه‌ها به ایران تحویل داده شود.

وی در عین حال با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه کشور، اظهار کرد: به منظور کاهش چالش‌ها به دلیل اعمال این تحریم‌ها با تعدادی از شرکت‌های فناور داخلی مذاکراتی را آغاز کردیم تا بتوانیم زمینه‌های مناسب را برای طراحی و ساخت این دستگاه‌ها فراهم کنیم.

تلاش برای ایجاد ساختمان‌های بدون وقفه با کاربری بیمارستان

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه، افزود: تجربه زلزله کرمانشاه نشان داد که بیمارستان‌ها، تاب‌آوری لازم در برابر زلزله را ندارند؛ از این رو در این زلزله بسیاری از مصدومان به دلیل ناکارآمد شدن بیمارستان‌ها، به بیمارستان‌های شهر مجاور منتقل شدند و وضعیت مصدومان نیز بدتر شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس از دو سال گذشته تدوین ضوابط طراحی ساختمان‌های بدون وقفه را در دستور کار قرار دادیم که بر اساس آن ضوابطی ارائه شود که بیمارستان‌ها بدون هیچ خسارتی در زمان زلزله بتوانند بدون وقفه به امر خدمت‌رسانی بپردازند.

شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه در زمان زلزله حتی آسانسورهای بیمارستان‌ها باید کار کنند، خاطرنشان کرد: این ضوابط نهایی و به تصویب کمیسیون‌های پژوهشی رسیده است و امیدواریم با ابلاغ آن بیمارستان‌ها تاب‌آوری لازم را در برابر زلزله کسب کنند.

هشدار محققان برای افزایش قیمت مصالح و کاهش آن‌ها

شکرچی‌زاده با تاکید بر اهمیت کیفیت مصالح ساختمانی و بویژه میلگرد، گفت: با افزایش قیمت‌ها،‌ شاهد عرضه مصالح ساختمانی با کیفیت نامطلوب هستیم، به گونه‌ای که میل‌گردهای ذوبی با قراضه‌ها تهیه و توزیع می‌شوند و ما نگران از این هستیم که این مصالح با کیفیت پایین در ساختمان‌ها استفاده شوند.

وی با تاکید بر اینکه میل‌گردهای با کیفیت پایین در سازه‌ها دچار شکست می‌شوند، ادامه داد: از سوی دیگر ما نگران کیفیت بتن‌ها هستیم، چرا که زلزله کرمانشاه نشان داد که بتن‌های استفاده شده در ساختمان‌ها، کیفیت لازم را ندارند و بخش عمده‌ای از خسارات سازه‌ها ناشی از پایین بودن کیفیت بتن بوده است.

شکرچی‌زاده ادامه داد: امیدواریم با همکاری سازمان ملی استاندارد بتوانیم کیفیت محصولات سازه‌ای را ارتقاء دهیم.

منبع: ایسنا

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert