تولید الیاف FRP به روش پیش عمل آوری

تولید الیاف FRP به روش پیش عمل آوری

روش تولید کامپوزیت FRP، طیف وسیعی از اشکال مصالح FRP و پروفیل های پیش ساخته در کارخانه را در بر می گیرد. در روش پیش عمل آوری الیاف در شرایط کنترل شده و کارخانه ای در شکل و قالبی مشخص با رزین های مربوطه آغشته شده و سپس فرآیند عمل آوری روی آنها انجام می شود. طبیعتاً محصولات ساخته شده در این روش دارای کیفیت بهتری هستند. منتها عیب بزرگ این روش انعطاف پذیری کم محصولات تولید شده برای تغییراتی مانند خم کردن و وصله زدن می باشد. نمونه ای از محصولات تولید شده در این روش میلگردهای کامپوزیتی می باشد

روش پالتروژن
روش پیش عمل آوری

فرایند پیش عمل آوری یکی از سریع ترین و مهمترین روش های تولید محصولات کامپوزیتی می باشد. به کمک این روش می توان انواع پروفیل کامپوزیتی با مقطع ثابت با سرعت بالا تولید نمود. در کشور ایران شرکت افزیر در راستای تولید مصالح کامپوزیتی فعالیت می کند. این روش از متداولترین روشهای تولید کامپوزیت FRP است در این روش ساخت کامپوزیت به صورت پروفیل‌ها با مقطع عرضی ثابت و طول مشخص تولید می شود. روش کار به این صورت است که الیاف پیچیده در داخل رزین قرار می گیرد و الیاف کاملاً پیش کشیده و عمل آوری می شوند. در این روش ساخت می توان مقاطع متنوعی از قبیل میله، I  شکل ، لایه ای و  …تولید نمود. در صورتی  که برای تولید لایه های کامپوزیتی FRP الیاف در یک جهت داخل رزین قرار گیرند، به آنها کامپوزیت های یک جهته و در صورتی که در جهات مختلف قرار گیرند، کامپوزیتهای چند جهته نامیده می شوند البته در پروژهای مقاوم سازی، استفاده از کامپوزیت های یک جهت متداول تر است.

محصولاتی که با این روش تولید می شود می توان انواع لمینیت، ناودانها ، قابها، فنرهای خودرو، چوبهای ماهی گیری، تیرآهن، دسته های چکش، تیرک چادر، چوب گلف، چوب اسکی، راکت تنیس و دیگر شکلهای پروفیلی را نام برد.  تولید قطعاتی  با  مقاطع  پیچیده به صورت پیوسته و پی در پی از ویژگیهای منحصر به فرد کامپوزیتها است. تنها با تعویض قالب مناسب می توان مقطع دلخواه را ساخت. درصد وزن الیاف به کل وزن محصول در این نوع فرایند نسبت به سایر رو شهای تولید مواد مرکب بالاتر می باشد و به همین دلیل روش پیش عمل آوری برای تولید قطعاتی با استحکام طولی بالا به کار می رود. محصولات تولیدی به وسیلۀ روش پیش عمل آوری در برابر مواد شیمیایی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند و یکی از موارد استفاده این محصولات در محیط های اسیدی و بازی با pH بالا می باشد، به علت فرآیند پیوسته ای که در تولید قطعات به روش پیش عمل آوری  به کار با گرفته می شود، قطعات تولیدی محدودیت طولی ندارند. بالا بودن سرعت و استفاده از تجهیزات ساده و ارزان و وابستگی کم به نیروی انسانی سبب پایین آمدن هزینه، در تولید محصول نسبت به سایر روش های ساخت مواد مرکب شده است.

تولید مقاطع FRP
تولید مقاطع FRP

پروفیل های حاصل از فرآیند پیش عمل آوری در ساخت سازه های دریایی کاربرد فراوانی دارند. این پروفیلها در اندازه های لازم بریده شده و به کمک اتصالات خاص خود به راحتی در محل احداث بنا مونتاژ می شوند. استفاده از این پروفیل ها در مقایسه با  نمونۀ  فلزی می تواند وزن سازه نهایی را تا حد نصف تقلیل دهد. در شرایط خورنده عمر چنین سازه هایی چندین برابر سازه فلزی تخمین زده می شود و با احتساب هزینه تعمیر و نگهداری در طول عمر بنا می توان گفت که هزینه نهایی حداقل 10 الی 15 درصد کاهش می یابد.

پروفیلهای پیش عمل آوری شده امروزه در صنایع عمرانی بسیار پرکاربرد جلوه می نمایند، به عنوان نمونه پروفیلهای پیش عمل آوری شده در ساخت انواع معابر، نرده ها، حفاظها، درها، پنجره ها، تیرهای با مقطع  I شکل، نبشی ها و پل ها مورد استفاده واقع شده اند. استفاده از آنها جهت ساخت پلهای آبی و سازه های اسکله ای به شدت مورد توجه اروپاییان قرار گرفته است. این  پروفیل ها به عنوان بهترین گزینه ها جهت ساخت سازه های دریایی در کشورهای امریکایی نیز مطرح شده است.

5/5 - (2 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert