مقاوم سازی دال بتنی برش خورده جهت عبور تاسیسات ساختمان با FRP

مقاوم سازی دال بتنی برش خورده جهت عبور تاسیسات ساختمان با FRP
  • تحریریه مقاوم‌سازی افزیر
  • ویدئوها
  • مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 18936
مقاوم سازی دال بتنی دارای بازشو در ساختمان‌ها از جمله بحث‌هایی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ابتدا مقاوم سازی با استفاده از ورق‌ها و اجزای فولادی صورت می‌گرفت ولی به تدریج استفاده از الیاف FRP از اواخر دهه 80 میلادی شروع شد. از آن جایی که مقاوم سازی بازشو‌ها در ساختمان‌های بتنی با الیاف FRP پدیده ای نو و تازه در مقاوم سازی ساختمان است، لازم است این کار با دقت بسیار بالا انجام شود تا کیفیت و رفتار مطلوب در زمان بهره برداری از ساختمان حاصل شود.

مقاوم سازی دال بتنی دارای بازشو

مزایای زیاد دال‌های بتن آرمه سبب کاربرد وسیع و بسیار زیاد این نوع از المان‌ها شده است. در این بین بنا به دلایلی نظیر تغییر کاربری، محدودیت‌های معماری، عبور لوله‌های تاسیساتی و غیره از بازشو در سطح دال استفاده می‌شود. وجود بازشو در یک دال دو طرفه ممکن است مسائلی را در ارتباط با ظرفیت خمشی اجزای دال، کنترل خیز و نیز کنترل برش در دال ایجاد کند.
آیین نامه‌های بتن وجود بازشو با هر اندازه را در یک دال دو طرفه مجاز می‌داند مشروط بر این که با یک تحلیل مناسب نشان داده شود که مقاومت طراحی معادل حداقل مقاومت مورد نیاز بوده، و تمام شرایط بهره برداری و ازجمله محدودیت‌های مربوط به خیز کنترل می‌شوند.
بازشوها نه تنها سختی و مقاومت دال را کاهش می‌دهند بلکه ممکن است مودهای گسیختگی را نیز تغییر دهند. میزان تاثیر بازشو بر رفتار سازه ای دال به شکل، اندازه و محل قرارگیری آن در دال بستگی دارد. در مورد بازشوهایی که پس از ساخت در دال ایجاد می‌شوند، موضوعاتی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. اول، چنین بازشوهایی ممکن است مسیر اصلی انتقال بار را از بین ببرند و مسیر ثانویه نیز در اغلب موارد ناکافی است. دوم، مقاومت خمشی دال‌های با بازشو با لنگر‌های ایجاد شده به علت بارهای داخلی متفاوت است. مقاوم سازی چنین دال‌هایی به تبع مشکل تر است. خوش بختانه تکنیک مقاوم سازی با FRP راهی برای افزایش مقاومت خمشی و ساخت مسیر انتقال بار مورد نظر را در اختیار ما می‌گذارد. ویژگی‌های ممتازی چون نسبت بالای مقاومت به وزن، دوام در برابر خوردگی، سرعت و سهولت در حمل و نصب باعث شده است که استفاده از مصالح FRP به سرعت گسترش یابد.

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert