تست کرگیری در بتن

تست کرگیری در بتن
  • تحریریه مقاوم‌سازی افزیر
  • ویدئوها
  • مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 25031
برای انجام تست کرگیری (مغزه گیری)، نیاز به تجهیزات خاص است که در عکس زیر نمونه دستگاه موجود آن در آزمایشگاه سازه ملاحظه می‌گردد. این دستگاه با نام تجاری Hilti-DD 150 core می‌باشد و از سه قسمت اصلی پایه، سرمته و الکتروموتور تشکیل شده است. پایه آن توانایی نصب روی هر سطح صافی را دارد و با یک رول بولت دستگاه، محکم در محل نصب می‌گردد تا از جابه جایی دستگاه در هنگام مغزه گیری جلوگیری کند. سرمته‌های آن نیز به صورت استوانه خالی با طول حدود 60 سانتی متر و قطر 1 تا 6 اینچ موجود می‌باشند. به علت الماسه بودن سر مته، مغزه گیری از بتن بسیار سخت، به همراه فولاد امکان پذیر می‌باشد.
استفاده از یک روش از میان روش‌های مختلف مخرب و غیرمخرب مغزه گیری برای اندازه گیری مقاومت بتن دارای نقاط ضعف‌های متعددی است. در نتیجه به منظور بهبود نقاط ضعف روش کرگیری، پیشنهاد می‌شود که کرگیری در ترکیب با چکش برگشتی و یا سرعت پالس استفاده شود. این ایده بر این اساس است که تست‌های غیرمخرب مطابق با استانداردهای موجود به منظور پوشش بخشی از سازه که تحت بررسی است انجام شود. سپس، مغزه گیری انجام شده و تست‌های مقاومت فشاری از این مغزه ها در آزمایشگاه انجام شود. در نهایت با ترکیب نتایج این روش‌ها مقاومت فشاری بتن تخمین زده شود. این روش در مطالعات موردی بسیاری و همچنین در مقالات علمی مورد استفاده قرار گرفته است.
در مقاله‌های علمی مختلف بهبود نتایج با ترکیب روش‌های مغزه گیری با دیگر تست‌های غیر مخرب اشاره شده است، در حالی که در بعضی مطالعات بهبود چشمگیری با ترکیب این روش‌ها گزارش نشده است. همچنین اطلاعات کمی در مورد ترکیب از استانداردها در دسترس است. استاندارد بهینه برای انجام مطالعات ترکیبی عبارتند از استاندارد (EN 13791, 2007) در اروپا و استاندارد (ACI 228.1R, 2003) در امریکا.
5/5 - (2 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert