نحوه شکست برشی تیرهای بتن آرمه تحت اثر بارهای وارده

نحوه شکست برشی تیرهای بتن آرمه تحت اثر بارهای وارده
  • تحریریه مقاوم‌سازی افزیر
  • ویدئوها
  • مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 18997

ماهیت ترد و ناگهانی شکست برشی باعث شده است در سازه‌های مقاوم در برابر زلزله یکی از مهمترین الزامات، بکارگیری تدابیری برای دوری از انهدام برشی باشد. از آنجا که شکست برشی تیر وستون همراه با ایجاد ترک‌های مورب در کل ارتفاع تیر یا ستون خواهد بود لذا در مقاوم سازی تیرها و ستون‌های بتن آرمه در برابر برش لازم است کل ارتفاع آن‌ها مقاوم سازی شود.شکست‌های برشی ترد هستند و منجر به کاهش سریع مقاومت جانبی پایه می‌گردند. تیر‌های کوتاه با جزئیات آرماتوربندی عرضی قدیمی بویژه به شکست برشی آسیب پذیرند، در حالیکه برای یک بار جانبی داده شده مقاومت خمشی موجود معمولا خیلی بیشتر از مقاومت برشی می‌باشد. تیر های بتن آرمه ساختمان‌ها به دلایل مختلفی ممکن است در اثر برش آسیب پذیر باشند،

مهمترین این علت‌ها عبارتند از:

  • ناکافی بودن خاموت‌ها
  • کوتاه بودن ارتفاع تیرها
  • کمتر بودن ظرفیت برشی اولیه مقطع از نیروی برشی وارد بر آن در هنگام زلزله و نهایتا کاهش ظرفیت برشی مقطع در هنگام زلزله می‌شود.

 

شرح ویدیو شکست برشی تیر بتن مسلح

زمانیکه توسط بازوی هیدرولیکی به تیر نیروی فشاری وارد می‌شود طبق تحلیل سازه ای در بخش فوقانی تیر (بخش بالای خط محور نرمال تیر) نیروی فشاری را تحمل کرده و بخش تحتانی تیر (بخش پایینی خط محور نرمال تیر) نیروی کششی وارد می‌شود.

تیر به میزان توان خود تنش‌های وارده ی برشی و محوری را تحمل می‌کند تا زمانیکه این تنش‌ها از میزان مجاز طراحی شده گذر کند. با گذر تنش‌ها از میزان مجاز طراحی شده ترک در تیر مشاهده می‌شود و با افزایش بار وارده تنش وارده به تیر نیز افزایش می‌یابد تا جاییکه تیر به ظرفیت نهایی گسیختگی رسیده و تیر گسیخته می‌شود.

4.2/5 - (4 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert