مهم ترین چالش صنعت نفت و گاز و پتروشیمی چیست ؟

تولید پلاستیک‌ها، لاستیک‌ها و سوخت‌ها از نفت خام و گاز طبیعی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی همراه با تولید گازهای خورنده و اسیدی بوده و باعث آسیب و خوردگی و فرسایش تاسیسات و تجهیزاتی نظیر مخازن ذخیره، تفکیک کننده‌ها، سیستم های فیلتر، خطوط لوله و کف سالن ها در مدت زمان می‌شود. مسئله اصلی در پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تقویت یا مقاوم سازی سیستم لوله ها می باشد. تجهیزات و سازه های نیروگاه های صنعتی که با سوخت های فسیلی عمل می‌نمایند، نیز معمولا در معرض خوردگی و پوسیدگی قرار دارند. این شرکت ارائه دهنده سیستم های حفاظت از خوردگی تجهیزات و بخش های حساس نیروگاه ها ضمن داشتن مقاومت شیمیایی عالی در دمای بالا و در برابر نفوذ بخار آب اشباع شده می‌باشد. این سیستم ها ضمن حفاظت پوششی از خوردگی بخش های حساس و حیاتی نیروگاه ها و همچنین کاربرد در تأسیسات گوگرد زدایی و حفاظت در برابر محیط های آبی اسیدی و بازی با PH مختلف، این تاسیسات را برای شرایط خاص نظیر زلزله مقاوم می‌کنند. برای این منظور طراحی خاصی برای هر پروژه بر اساس نیاز مشتریان و کارخانجات ارائه می‌شود.

بطور کلی تمام مصالح و مواد به مرور زمان در مجاورت عوامل محیطی و جوی دچار آسیب دیدگی می‌شوند. این قاعده استثنایی ندارد و شامل تمام مواد روی زمین مانند سنگ‌ها و مصالح ساخت انسان مانند بتن و غیره می‌شود. به همین منظور باید آن‌ها را بر اساس نوع خوردگی و عوامل ایجاد کننده خوردگی محافظت کرد. مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده خوردگی عبارت‌اند از:
• عوامل فیزیکی یا مکانیکی
• عوامل دمایی
• عوامل شیمیایی
• عوامل الکتروشیمیایی
• عوامل میکروبیولوژیکی
• عوامل الکتریکی
با پیشرفت صنعت و نیاز بیشتر به پوشش‌های محافظتی، امروزه برای هرکدام از موارد بالا راهکارهای خاصی ارائه شده است. این راهکارها به اندازه‌ای زیاد و گسترده هستند که باید برای هر پروژه، با بررسی شرایط ویژه همان پروژه آن را پیشنهاد داد و در صورتی که برای تمام پروژه‌ها یک راه حل ارائه شود، نشان از عدم تسلط کافی فرد پیشنهاد دهنده دارد. بر همین اساس متخصصین شرکت مقاوم‌سازی افزیر با بررسی مشخصات هر پروژه و الزامات اجرایی و درخواست کارفرمایان، به ارائه راهکار جهت اجرای پوشش‌های محافظتی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می‌نماید.

 بهسازی و مقاوم سازی و پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
خوردگی و فرسایش تاسیسات نفت و گاز

 

پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی با استفاده از الیاف FRP

به سبب خوردگی های اشاره شده در محیط‌های صنعت پتروشیمی، برای حفاظت از این تاسیسات، سیستم‌های پوشش حفاظتی مخصوص (نظیر پوشش های کامپوزیتی FRP) و طراحی شده‌ توسط شرکت افزیر پیشنهاد می‌شود که می‌تواند برای حفاظت تعداد بیشماری از تجهیزات پالایشگاه‌ها به کار روند. این شرکت همچنین برای سطوح خارجی تاسیسات تانک ها، خطوط لوله و اجزاء فولادی پالایشگاه ها، پوشش ضد رطوبت مناسب را ارائه می‌کند.

 

 

راهکارهای بهسازی و مقاوم سازی و پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

شرکت افزیر از روش های زیر جهت بهسازی و مقاوم سازی تاسیسات نفتی استفاده می‌کند:

  • تعمیر خطوط لوله های تحت فشار با استفاده از الیاف FRP  بدون نیاز به جوشکاری
  • تعمیر موضعی خطوط لوله با FRP
  • تقویت و ترمیم خطوط لوله با استفاده ار روش های مرسوم و استاندارد
  • استفاده از سیستم Fiberwarp به منظور افزایش مقاومت لرزه ای و کاهش خوردگی در سازه های بتنی از جمله دودکش های بتنی و ستون های بتنی مخازن

کامپوزیت های پلیمری مزایای بسیاری نسبت به سایر روش ها در این صنعت دارند که عبارتند از:

  • استحکام بالا و مقاومت زیاد در برابر تخریب و خوردگی هستند
  • امکان نصب سریع، عدم نیاز به حفاری (در بعضی روش ها)
  • امکان تعمیر لوله در حال سرویس دهی (بدون قطع جریان سیال)
  • عدم نیاز به نیروی کارگر ماهر و تجهیزات سنگین و حمل و نقل
  • از آنجایی که قطر لوله‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش نمی‌یابد، تأثیری در دبی سیال ندارد.

 

پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی با استفاده از Flexitube

در ابتدا بهتر است توضیحی در مورد ماهیت Flexitube داده شود که شامل Flexitube یک لوله شعاعی قابل انبساط بافته شده است که از الیاف کربن با مقاومت و سختی بالا ساخته می شود. برخلاف دیگر روش ها، Flexitube می تواند قطر خود را در خم ها و زانویی ها تغییر دهد و بدین ترتیب تماس کامل Flexitube با لوله در همه نقاط حفظ می‌ گردد.

پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی- مقاوم سازی افزیر
Flexitube پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

 

چه لوله هایی به کمک Flexitube قابل تعمیر می باشند؟

روش ذکر شده می تواند برای هرنوع لوله از جنس فولاد یا آهن نوردشده به منظور عبور حجم بیشتر مواد به کار رود. این تکنیک هم برای تعمیر و تقویت لوله فولادی نفت و گاز آسیب دیده و هم برای لوله سالم به طور یکسان جوابگوست. درهردو مورد با نصب Flexitube این امکان فراهم می شود که با حفظ ایمنی کامل، لوله در فشار بالاتری عمل کند تا بتوان حجم بیشتری از مواد را منتقل کرد. از این مهم ‌تر با نصب Flexitube می‌توان عملکرد بهتر و ایمن تری در سطوح عملکردی ای که طراحی برای آن صورت گرفته، از لوله انتظار داشت.

از جمله انواع آسیب و خوردگی لوله فولادی نفت و گاز می توان به موارد زیر اشاره کرد. لازم به ذکر است که بسیاری از این آسیب ها و خرابی ها را می توان به کمک محصولات کامپوزیت پلیمری FRP شرکت افزیر تعمیر نمود.

خرابی مکانیکی
کمانش
فرورفتگی در اثر ضربه
خستگی
اتصالات
خرابی شیمیایی
خوردگی لوله فولادی نفت و گاز در سطح داخلی (در اثر CO2، H2S، باکتری ها، آب شور)
خوردگی لوله فولادی نفت و گاز در سطح خارجی (استفاده از پوششهای نامناسب و …)
خرابی ناشی از خطا در ساخت و نصب
ضعف جوش کاری (عمق کم جوش، ترک  خوردگی جوش، حفره ای شدن جوش و …)
آسیب لوله فولادی نفت و گاز در اثر ضربه

متخصصین شرکت افزیر با تلفیق دانش و تجربه فراوان در زمینه تعمیر و تقویت لوله فولادی نفت و گاز، برای انواع آسیب و خوردگی لوله فولادی نفت و گاز ذکرشده، راهکار و محصول متناسب با نیاز شما را ارائه می کنند. برای کسب جزییات بیشتر در زمینه تعمیر و تقویت لوله فولادی نفت و گاز با متخصصین و مشاوران ما در تماس باشید.

پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی-مقاوم سازی افزیر
پوشش حافظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی قابل انعطاف

 

رنگ های پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ضد خوردگی :

سیستم‌های رنگ ضد خوردگی معمولاً از چندین لایه تشکیل شده‌اند که مانعی در برابر نفوذ آب و آلاینده‌ها از طریق پوشش‌ها در فولاد ایجاد می‌کنند. با این حال، ویژگی‌های سیستم‌های رنگ تنها در صورتی می‌توانند به درستی اجرا شوند که به خوبی اعمال شوند و آماده‌سازی سطح مناسبی انجام شده باشد. به خوبی ثابت شده است که کیفیت آماده سازی سطح رابطه مستقیمی با طول عمر یک سیستم دارد. شرکت مقاوم سازی افزیر رنگ های پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ضد خوردگی زیر را ارائه می دهد :

 

پرایمر اپوکسی سرنجی

پرایمر اپوکسی سرنجی از ترکیب رزین اپوکسی و سخت کننده پلی آمید که با کرومات روی غنی سازی شده است، تشکیل می شود. وجود کرومات روی در این پوشش باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. مقاومت در برابر رطوبت و آب و همچنین مقاومت در برابر عوامل شیمیایی مانند اسیدها و قلیاها و مقاومت در برابر ضربه از مزایای پرایمر اپوکسی است. برای دستیابی به بیشترین بازدهی، بهتر است روی این لایه، یک لایه رنگ میانی و سپس یک لایه رنگ رویه زده شود. به دلیل قابلیت‌های گسترده این رنگ، در محافظت از خطوط لوله، سازه‌های فولادی مانند پل‌ها، سوله‌های صنعتی و پتروشیمی‌ها، تجهیزات موجود در صنایع نفت و گاز، می‌توان از پرایمر اپوکسی استفاده نمود.

پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی - مقاوم سازی افزیر
پوشش حفاظتی نفت و گاز و پتروشیمی پرایمر اپوکسی سرنجی

 

پیشنهاد برای مطالعه

پرایمر اپوکسی سرنجی

 

 

پرایمر اپوکسی زینک فسفات ضد خوردگی

پوشش حفاظتی و سطحی پرایمر زینک فسفات ضد خوردگی از ترکیب رزین اپوکسی و سخت کننده یا هاردنر پلی آمید که با رنگ‌دانه‌های زینک فسفات یا فسفات روی غنی شده است، به عنوان پوشش ضد خوردگی انواع سطوح فولادی به کار می‌رود. این پوشش به عنوان پرایمر است و روی آن باید یک لایه رنگ میانی و سپس یک لایه رنگ رویه اجرا گردد. پرایمر اپوکسی زینک فسفات ضد خوردگی یا اپوکسی فسفات روی ضد خوردگی می‌تواند برای پوشش‌ دهی سازه‌های فولادی دریایی، پتروشیمی یا پل‌ها و … به کار رود. بیشترین کاربرد این پرایمر در مناطقی که رطوبت بالا و شرایط جوی نامناسب وجود دارد، است.

 

پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی - مقاوم سازی افزیر
پوشش حفاظتی نفت و گاز و پتروشیمی پرایمر اپوکسی زینک کرومات

پیشنهاد برای مطالعه

پرایمر اپوکسی زینک فسفات ضد خوردگی

 

 

 

پرایمر اپوکسی زینک کرومات

پرایمر اپوکسی زینک کرومات از ترکیب رزین اپوکسی و سخت کننده پلی آمید که با کرومات روی غنی سازی شده است، به فروش می‌رسد. وجود زینک کرومات یا کرومات روی در این پوشش باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. مقاومت در برابر رطوبت و آب و همچنین مقاومت در برابر عوامل شیمیایی مانند اسیدها و قلیاها و مقاومت در برابر ضربه از مزایای پرایمر اپوکسی زینک کرومات است. برای دستیابی به بیشترین بازدهی، بهتر است روی این لایه، یک لایه رنگ میانی و سپس یک لایه رنگ رویه زده شود. به دلیل قابلیت‌های گسترده این رنگ، در محافظت از خطوط لوله، سازه‌های فولادی مانند پل‌ها، سوله‌های صنعتی و پتروشیمی‌ها، تجهیزات موجود در صنایع نفت و گاز، می‌توان از پرایمر اپوکسی زینک کرومات استفاده نمود.

 

پیشنهاد برای مطالعه

پرایمر اپوکسی زینک کرومات

 

 

رنگ کولتار اپوکسی پلی آمید HB

رنگ کولتار اپوکسی پلی آمید HB یا های بیلد (High Build) از ترکیب رزین اپوکسی و سخت کننده پلی آمید HB که با قیر به دست آمده از قطران غنی شده است، به فروش می‌رسد. مقاومت در برابر رطوبت و آب و همچنین مقاومت در برابر عوامل شیمیایی مانند اسیدها و قلیاها و مقاومت در برابر ضربه از مزایای رنگ کولتار اپوکسی پلی آمید HB است. البته رنگ کولتار اپوکسی پلی آمید HB در برابر اشعه ماورا بنفش به شدت ضعیف است. به دلیل قابلیت‌های گسترده این رنگ، در محافظت از خطوط لوله، سازه‌های فولادی مانند پل‌ها، سوله‌های صنعتی و پتروشیمی‌ها، تجهیزات موجود در صنایع نفت و گاز و به طور کلی، هر پوششی که در معرض نور مستقیم آفتاب نباشد، می‌توان از رنگ کولتار اپوکسی پلی آمید HB استفاده نمود.

پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی - مقاوم سازی افزیر
اپوکسی پلی آمید HB

پیشنهاد برای مطالعه

رنگ کولتار اپوکسی پلی آمید HB

 

 

پرایمر اپوکسی زینک ریچ ضد خوردگی

پوشش محافظتی اپوکسی غنی شده با روی یا اپوکسی زینک ریچ، محصول دو جزئی شامل رزین اپوکسی و پلی آمید غنی شده با روی است. روی موجود در پلی آمید باعث به وجود آمدن لایه‌ای سخت بر روی فولاد شده و مانع از آسیب دیدن فولاد در برابر خوردگی و عوامل شیمیایی است. عملکرد روی در این سیستم حفاظتی بر اساس اصول حفاظت کاتدیک است. پوشش اپوکسی زینک ریچ یا غنی شده از روی در اثر واکنش شیمیایی خشک شده و می‌تواند برای حفاظت از خوردگی فولاد در سازه‌های دریایی فولادی، سازه‌های فولادی پتروشیمی‌ها و مخازن صنعتی و کلیه سازه‌های فولادی به کار رود. بیشترین کاربرد اپوکسی زینک ریچ یا اپوکسی غنی شده از روی، در مناطق مرطوب و با شرایط جوی نامناسب است. از مهم‌ترین خواص این محصول قابلیت بالای آن در محیط‌های دریایی و شور است.

پوشش حفاظتی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی - مقاوم سازی افزیر
پوشش محافظ پرایمر اپوکسی زینک ریچ

پیشنهاد برای مطالعه

پرایمر اپوکسی زینک ریچ ضد خوردگی

 

 

پرایمر زینک اتیل سیلیکات

پرایمر زینک اتیل سیلیکات از ترکیب رزین اتیل سیلیکات و پودر روی بدت می‌آید. روی موجود در ترکیب این محصول می‌تواند از خوردگی فلز در شرایط بد جوی و محیطی جلوگیری کند. عملکرد روی در این پوشش حفاظتی بر اساس حفاظت کاتدیک می‌باشد. با توجه به قابلیت‌های این محصول می‌توان از آن در صنایع دریایی، عرشه کشتی‌ها، پل‌ها، مخازن صنعتی و هر گونه سازه فلزی در مجاورت خوردگی استفاده نمود.

پیشنهاد برای مطالعه

پرایمر زینک اتیل سیلیکات

 

 

هزینه اجرا

شرکت افزیر که از پیشگامان و پیشروان حوزه تعمیر و تقویت لوله فولادی نفت و گاز می باشد، آماده ارائه خدمات موردنیاز شما در سراسر کشور  است. برای اطلاع از هزینه اجرای پوشش حفاظتی و فروش محصولات پوشش حفاظتی، با متخصصین شرکت افزیر در تماس باشید.

 

 

5/5 - (4 امتیاز)