Categories: اخبار

تهیه و چاپ راهنمای طراحی لرزه ای شبکه و خطوط فاضلاب رو توسط پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با درخواست شرکت فاضلاب تهران

مطالعه عملکرد لرزه‌ای شبکه‌های جمع آوری و انتقال فاضلاب به دلیل گستردگی، اهمیت کاربری و پیامدهای شکست احتمالی از ضرورت زیادی برخوردار است. شبکه فاضلاب شهر تهران با طول برآورد شده ۹۰۰۰ کیلومتر دارای همه حساسیت‌های فوق تحت تاثیر انواع پیامدهای گذرا یا ماندگار ناشی از وقوع زلزله‌ای در شهر تهران است. همچنین نگاهی به خسارت‌های احتمالی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از آسیب‌های لرزه‌ای در این شبکه اهمیت توجه به این موضوع را بیشتر کرده و شکست احتمالی در برخی نقاط شبکه حتی ممکن است به وقوع بحران در شهر بیانجامد.

این اتفاقات در بستری لرزه‌خیز و با حضور چشمه‌های لرزه‌ای متعدد و گسل‌های فعال شناسایی شده در محدوده شبکه فاضلاب این شهر بسیار قابل اعتناتر می‌گردد.

دستورالعمل حاضر با تصمیم شرکت فاضلاب شهر تهران و توسط پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله تدوین شده است. در این دستورالعمل سعی شده تا با مرور دقیق ضوابط و دستورالعمل های معتبر و مرتبط ملی و بین‌المللی از یک سو و شرایط اجرایی و مشخصات فنی مجاری فاضلاب رو در ایران، به روشی در حد امکان ساده، ضوابطی برای طراحی و ارزیابی مجاری مدفون فاضلاب روی شهر تهران ارائه گردد. در عین حال در روابط ارائه شده سعی شده تا سادگی روابط موجب کاهش قابلیت اطمینان آن‌ها نگردد.

بدون شک این دستورالعمل که اولین اقدام تخصصی شرکت فاضلاب تهران در راستای کاهش آسیب‌پذیری لرزه‌ای این شبکه‌ها می‌باشد،با توجه به تجربیات محدود در این زمینه در کشور خالی از اشکال نیست. امید است تا با اجرای آن در اولین مرحله بازخوردهای حاصل موجب ارتقای آن و رفع اشکالات موجود گردد.

جهت دریافت فایل pdf اینجا کلیک نمایید.

منبع: www.iiees.ac.ir

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
j.babazade

مطالب اخیر

توری اسلب و تایل چیست؟

سنگ اسلب چیست؟ سنگ اسلب یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که از سنگ…

3 روز ago

توری وال مش چیست؟

مهار دیوار پیرامونی و داخلی به روش وال مش از آن جا که پایداری عناصر…

3 ماه ago

طراحی و محاسبات وال مش چگونه انجام می شود؟

چالش طراحی و محاسبات وال مش نوین ترین روش مهار دیوار در ساختمان اجرای وال…

3 ماه ago

آیا اجرای وال مش در پروژه‌های ساختمانی مورد تایید نظام مهندسی است؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان، جایگاه و مسئولیت واقعی آن پیش از پرداختن به مقوله تاییدیه…

3 ماه ago

فروش وال مش جایگزین وال پست فلزی و میلگرد بستر

چرا امروزه فروش وال مش بعنوان جایگزین وال پست در ساختمان افزایش چشمگیری پیدا کرده…

4 ماه ago

معایب وال مش چیست؟

آیا سیستم وال مش دارای معایبی است؟ سیستم وال مش به دلیل داشتن برتری های…

5 ماه ago