بتن

بهترین راهکار برای جلوگیری از خوردگی بتن و خوردگی آرماتور

خوردگی آرماتور در سازه‌های بتنی منجر به شکست بتن می‌شود. اگر اقدام به موقع برای ترمیم آن انجام نشود و یا تأخیر در ترمیم و تعمیر بتن به وجود بیاید، ممکن است دیر یا زود دچار خسارت جانی و مالی جبران ناپذیر شوید.
استفاده از فولاد تقویت شده با روکش رٌوی یا زینک ریچ اپوکسی می تواند راه حلی مقرون به صرفه برای بهبود طول عمر و دوام سازه‌های بتنی و حفظ دارایی‌ها باشد.
هنگام ترمیم و تعمیر خوردگی بتن، می‌توانید با کمک یک پوشش مناسب بر روی میلگرد‌ها تا حدودی از بروز تعمیرات زودهنگام در سازه‌های بتنی جلوگیری کنید. البته به یاد داشته باشید که هیچ روش عملی برای حذف یون‌های کلرید از بتن آلوده وجود ندارد. کندن و جایگزینی بتن آسیب دیده، همیشه نمی‌تواند یک راهکار عملی مناسب باشد.
بنابراین شرایطی که در ابتدا باعث خوردگی بتن و خوردگی آرماتور شده اند، بعد از ترمیم نیز وجود خواهند داشت. مگر اینکه مالک ساختمان اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

خوردگی بتن چگونه اتفاق می افتد؟

خوردگی بتن به تخریب لایه‌ای از بتن و آرماتور در یک سازه اشاره دارد. با افزایش اهمیت این موضوع در سال‌های اخیر، شرکت‌ها در مرحله طراحی، این منطقه را در اولویت قرار داده‌اند. با این حال، خوردگی آرماتور اجتناب ناپذیر است.
محیط‌های خشن، از جمله محیط‌هایی با دمای شدید و با سطح نمک بالا می‌توانند به خوردگی هر چه بیشتر بتن و میلگرد کمک کنند.
علاوه بر این، خوردگی بتن را باید با سرطان مقایسه کرد، به دلیل این که هر دو به تدریج در سراسر ساختار بدن و ساختار بتن گسترش می‌یابند و تا مدت زمان طولانی به صورت نامرئی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. خوردگی اغلب تا زمان ایجاد ترک روی سطح بتن به صورت نامرئی است.
تمامی موارد بالا در طول زمان می‌توانند بر ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی در سراسر جهان تأثیر بگذارند.

 

پیشنهاد برای مطالعه

سرطان بتن چیست؟

بالا بودن PH و کربناته شدن

پساب های اسیدی با مقدار PH نامناسب می توانند به خوردگی آرماتور کمک کنند. در حال حاضر، بتن روی سطح آرماتورهای فولادی لایه‌ای تشکیل می‌دهد که از خوردگی جلوگیری می‌کند. اما با گذشت زمان و با تخریب تدریجی بتن ممکن است آرماتور در معرض مواد اضافی از جمله آب، کلریدها و سایر نمک‌ها قرار بگیرند که منجر به خوردگی آرماتور می‌شود.
کربناته شدن یکی دیگر از کاتالیزورهای خوردگی آرماتور و بتن است. کربناته شدن زمانی حاصل می‌شود که دی اکسید کربن در سیالات منافذ بتن حل شود. این واکنش اجتناب ناپذیر است، که در حضور طبیعی دی اکسید کربن در جو ایجاد می‌شود. این واکنش منجر به اسید کربنیک می‌شود. اسید کربنیک می‌تواند به مواد موجود در سیمان واکنش نشان داده و کربنات کلسیم ایجاد کند.
البته شاید فکر کنید، ایجاد کربنات کلسیم در بتن لزوماً مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما به طور موثر pH کل بتن را کاهش می دهد.
از آنجایی که لایه غیرفعال روی میلگرد فولادی برای حفظ یکپارچگی خود به محیط بسیار قلیایی نیاز دارد، از این رو در اثر از بین رفتن آن میلگردها نسبت به اثرات رطوبت و یون‌های محیط حساس‌تر می‌شوند. در نتیجه، میلگرد شروع به واکنش به سایر آلاینده‌ها مانند اکسیژن، نمک و آب می‌کند و نتایج مخربی ایجاد می‌کند.

شروع خوردگی بتن و آرماتور

در این مرحله است که خوردگی آرماتور شروع می شود. وجود اکسیژن و رطوبت است که منجر به زنگ زدگی می‌شود. از این مرحله به بعد است که علت واقعی خوردگی بتن شروع به رشد می‌کند.
آرماتور زنگ زده به دلیل تغییرات شیمیایی درون آن منبسط می‌شود. انبساط تا شش برابر بیشتر از حجم اصلی میلگرد درون بتن است. در نتیجه، این امر باعث ایجاد انبساط در داخل بتن شده و باعث می‌شود ترک‌هایی روی بتن ظاهر شود. با ایجاد ترک روی بتن، آب، نمک و اکسیژن به راحتی وارد منافذ آن شده و باعث تخریب می‌شوند.
این مشکل به خودی خود گسترش می‌یابد، زیرساخت های بتنی را ضعیف می‌کند و منجر به پوسته پوسته شدن می شود. دقت کنید، این فرآیندی سال‌ها طول می‌کشد تا اتفاق بیفتد، و تا زمانی که آشکار شود، مشکل بسیار گسترده و بسیار شدیدتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

رویکردهای پیشگیری از خوردگی

برخی از پیمانکاران از مواد سیمانی برای ترمیم خوردگی بتن و پوشش آرماتور استفاده می‌کنند. در واقع آن‌ها برای محافظت از فولاد به این ماده بسیار قلیایی وابسته هستند.
هم‌چنین ممکن است قبل از استفاده از مواد تعمیری، میلگرد را با گروت سیمان پر کنند. با این رویکردها می‌توان در ناحیه تعمیر از میلگرد آسیب دیده محافظت کرد. البته ممکن است خوردگی آرماتور را در بتن اطراف تسریع کند.
سایر پیمانکاران ابتدا خوردگی آرماتور را با گروت سیمان اصلاح شده با پلیمر یا یک پرایمر اپوکسی پوشش می‌دهند. پرایمر اپوکسی یک روش مناسب است و بیشتر برای چسباندن مواد ترمیمی به بتن کاربرد دارد. اما این سیستم میلگرد را از بتن بسیار قلیایی جدا می‌کند. پوشش ممکن است به دلیل خوردگی در زیر پرایمر از یک ناحیه بدون پوشش، پوسته شود.

استفاده از زینک ریچ اپوکسی برای جلوگیری از خوردگی میلگرد

از دیگر روش های برای ترمیم خوردگی بتن و خوردگی آرماتور، می توان به استفاده از رزین اپوکسی غنی از رٌوی اشاره کرد. معمولا قبل از اتمام ترمیم، آرماتورها را با این مواد پوشش می‌دهند.
پوشش رٌوی می‌تواند به عنوان یک محافظ خوب مورد استفاده قرار گیرد تا اجازه تماس بین آرماتور و مواد مضر را ندهد. در واقع مواد رٌوی به عنوان یک آند فداشونده عمل می‌کند و از فولاد محافظت می‌کند.
مطالعات آزمایشگاهی انجام شده روی آرماتورهای پرایم شده و بدون پرایم شده، نشان می دهد، آن‌ها اثرات خوبی دارند و از خوردگی آرماتور جلوگیری می‌کنند.
مطالعات نشان می دهد، آرماتور های احاطه شده توسط مواد قلیایی در خارج از منطقه تعمیر شروع به خوردگی کردند، در حالی که در آرماتور‌های پرایم شده با رزین اپوکسی نشانه‌هایی از خوردگی وجود ندارد. پرایمر غنی از رٌوی، می‌تواند از آرماتور‌های موجود در منطقه خوردگی محافظت کند. برای آشنایی بیشتر با خوردگی میلگرد و بتن و روش های تعمیر آن مطالعه مقاله “خوردگی بتن و روش‌های پیش‌گیری از آن” را پیشنهاد می کنیم.

روش تعمیر

برای استفاده از این روش و جلوگیری از خوردگی بتن، ابتدا باید تمام بتن‌های ترک خورده و پوسته شده را بردارید. سپس مطمئن شوید که همه آرماتور‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند. سپس آرماتورهای در معرض دید را تمیز کنید تا رسوبات خوردگی از بین بروند.
توجه کنید، لازم نیست سطح آرماتورها براق و عاری از زنگ باشد. اما تمام رسوبات و زنگ زدگی موجود روی آرماتور باید حذف شود.
برس سیمی روش موثری برای تمیز کردن آرماتورها نیست، زیرا تمایل دارد سطح رویی فولاد را صیقل دهد تا رسوبات سنگین را از بین ببرد. ما استفاده از سند پلاست را به شما پیشنهاد می‌کنیم، زیرا به راحتی می‌تواند تمامی رسوبات سنگین را از بین ببرد.
می‌توان از سنگ فرز نیز استفاده کرد. از یک برس برای اعمال پرایمر اپوکسی بر روی آرماتورهای در معرض دید استفاده استفاده کنید.
میزان پوشش مورد استفاده را بهتر است از متخصصان این حوزه بپرسید، شما باید ضخامت پرایمر اپوکسی را متناسب با آرماتورها انجام دهید. یک پوشش ضخیم، قطعا دوام بیشتری از یک پوشش نازک دارد و بهتر می‌تواند از آرماتورها محافظت کند.
توصیه می‌شود حداقل ضخامت پرایمر اپوکسی مورد استفاده بر روی آرماتورها 5.5 میلیمتر باشد. قبل از استفاده از ملات ترمیم بتن اجازه دهید سطح آماده شده خشک شود. بسته به شرایط خشک کردن، این کار می‌تواند تا ۴ ساعت طول بکشد.
بستر بتنی را با آب مرطوب کنید و آن را با گروت سیمانی پر کنید. گروت را با یک برس در زیر لایه بمالید و قبل از خشک شدن آن، ملات تعمیری را روی سطح بریزید. در ادامه برای آشنایی با نحوه رسیدگی به خسارات بتن و لزوم ترمیم و تعمیر بتن و همچنین مراحل تعمیر مطالعه مقاله “خرابی بتن چیست و انواع علل تخریب بتن کدام است؟” را پیشنهاد می کنیم.

استفاده از ملات تعمیری سیمانی به دو دلیل توصیه می شود:

  • محیط قلیایی می‌تواند از فولاد در برابر خوردگی، پس از مصرف پرایمر اپوکسی غنی شده با رٌوی محافظت کند.
  • ضریب انبساط حرارتی ملات ترمیمی با بتن سازه یکسان است. بنابراین این موضوع مشکلات ناسازگاری حرارتی را به حداقل می‌رساند.

به عنوان آخرین مرحله، از یک سیلر قابل تنفس بتن یا یک آبگریز کننده بتن استفاده کنید تا از ورود و جذب آب و کلریدها جلوگیری کند.
از این روش‌ها می‌توانید برای ترمیم خوردگی بتن آسیب دیده استفاده کنید. همچنین می توانید از محصولات ترمیم بتن افزیر برای ترمیم خوردگی استفاده کنید. تمامی روش‌های گفته شده به صورت موفقیت آمیز امتحان شده اند و به صورت تضمین شده می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
برای اینکه بتوانید با روش‌های جدید برای مقابله با خوردگی بتن و خوردگی آرماتور اقدام کنید، با شرکت افزیر تماس بگیرید. این شرکت متخصص در ترمیم خوردگی بتن بوده و می‌تواند با راهکارهای عالی و کم هزینه به شما کمک کند.
این شرکت از روش های روز دنیا مانند، پرایمر زینک ریچ اپوکسی استفاده می کند تا در ترمیم ناحیه آسیب دیده به شما کمک کند. برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص خوردگی آرماتور و راهکارهای مقابله با آن و هم چنین قیمت خرید زینک ریچ اپوکسی را می توانید از متخصصان شرکت افزیر دریافت کنید.

 

پیشنهاد برای مطالعه

پرایمر زینک ریچ اپوکسی چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
کوثر تولایی

مطالب اخیر

توری وکیوم کوپ سنگ چیست؟

سنگ‌های کوپ به سنگ‌هایی گفته می‌شود که مستقیماً از معدن استخراج می‌شوند و سپس برای…

3 روز ago

توری اسلب و تایل چیست؟

سنگ اسلب چیست؟ سنگ اسلب یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که از سنگ…

1 هفته ago

توری وال مش چیست؟

مهار دیوار پیرامونی و داخلی به روش وال مش از آن جا که پایداری عناصر…

3 ماه ago

طراحی و محاسبات وال مش چگونه انجام می شود؟

چالش طراحی و محاسبات وال مش نوین ترین روش مهار دیوار در ساختمان اجرای وال…

3 ماه ago

آیا اجرای وال مش در پروژه‌های ساختمانی مورد تایید نظام مهندسی است؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان، جایگاه و مسئولیت واقعی آن پیش از پرداختن به مقوله تاییدیه…

3 ماه ago

فروش وال مش جایگزین وال پست فلزی و میلگرد بستر

چرا امروزه فروش وال مش بعنوان جایگزین وال پست در ساختمان افزایش چشمگیری پیدا کرده…

4 ماه ago