مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای

‏۴ مزیت برتر پلاستر گچی در مقایسه با پلاستر سیمانی

گچکاری عملیاتی متداول در طراحی نهایی فضا‌های متنوع ساختمانی است. با استفاده از لایه‌های گچی ‌می‌توانیم سطوح صاف، تراز شده، زیبا و البته مقاوم با محافظت کامل از اجزای سازه داشته باشیم. برای عموم فضا‌های ساختمانی از گچکاری استفاده ‌می‌شود. در این سال‌‌های اخیر تقاضا برای گچکاری با متریال ها مانند پلاستر گچی و یا پلاستر سیمانی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. زیرا کار کردن با گچ ساده است و کارگران به راحتی و به سرعت ‌می‌توانند عملیات گچکاری برای پوشش نهایی سطوح داخلی و خارجی ساختمان را به اتمام برسانند.

گچ متریال متداول در سطح گسترده ساختمان سازی است. این متریال ترکیبی نرم به رنگ سفید متمایل به خاکستری است که از سولفات کلسیم هیدراته شده تشکیل شده است. در حال حاضر گچ متریال اصلی ساختمان ساز‌های آمریکایی و اروپایی برای اجرای سازه‌های سبک است. این ماده کاملاً سازگار با محیط زیست است و حتی خریداران خانه‌ها نیز از حضور گچکاری در فضاهای ساختمانی استقبال ‌می‌‌کنند.

پلاستر گچی

پلاستر گچی چیست ؟

پلاستر گچی، مخلوطی از پودر گچ خشک، با یا بدون افزودنی سخت کننده، کندگیر کننده و تندگیر کننده است که پس از ترکیب با نسبت مشخص آب، ‏آماده مصرف می‌شود. این مخلوط همگن سفید رنگ (می‌توان با اضافه نمودن رنگدانه، آن را به رنگ دلخواه تغییر داد)، به عنوان اندودی محبوب در ‏نازک‌کاری انواع ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود. علاوه بر این، پلاستر گچی در کاربردهای زینتی، نمای داخلی ساختمان، هموار سازی و مسطح ‏سازی سطوح، عایق حرارتی، کاربرد دارد. پلاستر گچی به عنوان یک لایه پوششی، با ضخامت میلی‌متری می‌تواند به عنوان یک پوشش حفاظتی، از ‏رشد قارچ، باکتری‌ در سطوح مورد نظر جلوگیری‌کند. پلاستر گچی، در اجرای انواع نوین وال پست از جمله وال پست مش فایبرگلاس و وال پست ‏مش فیبر کربن نیز به طور رایج کاربرد دارد‎.‎

پلاستر سیمانی چیست ؟

پلاستر سیمانی، از ترکیب ماسه، سیمان پرتلند و آب ساخته می‌شود. پلاستر سیمانی، در برابر رطوبت مقاومت بالایی را ارائه می‌دهد. بنابراین در پوشش‌های داخلی و همچنین خارجی در معرض رطوبت، بسیار موثر عمل می‌کند. پلاستر سیمانی ، همچون پلاستر گچی در تسطیح سطوح، به کار گرفته می‌شود. علاوه بر این، در اجرای وال پست‌های نوین، بسیار کار آمد است. پلاستر سیمانی، می‌تواند با مسلح شدن به شبکه های الیافی، رفتار بهتری را ارائه دهد. پایدار سازی پلاستر سیمانی با مش فایبر گلاس یا دیگر انواع مش FRP، منجر به پدید آمدن سطحی صاف، یکپارچه، مقاوم در برابر ترک و همچنین مقاوم در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی، حملات قلیایی و واکنش‌های شیمایی و… می‌گردد.

پیشنهاد برای مطالعه

نحوه اجرای وال پست مش فایبرگلاس با پلاستر گچی و سیمانی

مزایای استفاده از پلاستر گچی در پوشش سطوح فضا‌های ساختمانی

  • پلاستر گچی باعث صرفه‌جویی در مدت زمان ساخت ساختمان ‌می‌ شود: همواره پلاستر گچی را با پلاستر سیمانی مقایسه ‌می‌‌کنند. هنوز هم هستند سازندگانی که استفاده ازگچ پلاستر سیمانی را ترجیح ‌می‌‌دهند. اما قاعدتاً ‌می‌‌دانند که دوره پخت و عمل آوری تا سخت شدن نهایی پلاستر سیمانی بسیار طولانی است. تقریباً سه هفته طول ‌می‌‌کشد تا گچ پلاستر سیمانی کاملاً خشک شده و تمام آب آن کشیده شود.در عین حال باید در تمام مدت زمان پختن و خشک شدن گچ بر روی آن آب بپاشید تا بدون خطر انقباض به‌ خوبی فرم نهایی را بپذیرند. در این مدت نمی‌‌توانید هیچ فعالیت عمرانی و معماری در فضاهای ساختمانی داشته باشید. برای هر نوع فعالیت باید حداقل ۲۱ روز صبر کنید. اما مدت زمان خشک شدن پلاستر گچی بسیار کوتاه‌تر است. دوره پخت (خشک شدن) پلاستر گچی فقط سه روز است. قاعدتا این مدت زمان کوتاه تاثیر چشمگیری در سرعت اجرای برنامه‌‌های عمرانی دارد. تا جایی که باعث افزایش سرعت فرآیند ساختمان سازی شده و دست شما را در انتخاب سیستم‌های متنوع اجرای پروژه‌های ساختمانی باز ‌می‌‌گذارد.
سیمانکاری با پلاستر سیمانی
  • پلاستر گچی از متریال‌های سازگار با محیط زیست است: در دورانی هستیم که ایده‌های استفاده از متریال‌های سازگار با محیط زیست مطرح است. حالا همگی سازندگان حرفه‌ای علاقه دارند تا از مصالح مناسب و سازگار با محیط زیست استفاده کنند. در این ‌میان پلاستر گچی از محبوبیت بالایی برخوردار شده است. پلاستر گچی ماده کاملاً طبیعی است که در صورت ورود به آب‌های جاری و رسیدن به سطح دریاچه‌ها و دریا‌ها در بستر‌های بزرگ آبی رسوب ‌می‌‌کند. این ماده در بستر‌های وسیع با حضور سنگ‌های رسوبی نیز یافت ‌می‌شود. از آنجا که این ماده ترکیب کاملاً طبیعی است، قاعدتاً نیازی نیست تا نگران ر‌هاسازی آن در طبیعت باشید. ‌می‌توان پلاستر گچی را به صورت مصنوعی نیز سنتز کرده و از آنها در صنایع مختلف مانند کشاورزی، تولید کود و تولید دارو و… استفاده کرد. در عین حال استفاده از این ماده کاملا طبیعی از خطرات عمده سلامتی شما نیز جلوگیری ‌می‌‌کند. این همه باعث شده تا خرید پلاستر گچی متداول باشد.
  • سطوح پلاستر گچی ترک بر نمی‌‌دارند: سطح مقاومت کششی پلاستر گچی زیاد است. لذا در مقابل انقباض مقاومت ‌می‌‌کند و ترک بر نمی‌دارد. انقباض کم پلاستر گچی از مهم‌ترین مزایایی است که باعث شده تا گچکاران علاقه به استفاده از این متریال داشته باشند. پلاستر گچی در نهایت ظرافت به شکل روکش نازک بر سطح دیوار‌ها و سقف‌های ساختمانی ‌می‌ نشیند. این سطوح پوششی آنقدر صاف هستند که به راحتی ‌می‌توانید رنگ آ‌میزی کنید. سطوح پلاستر گچی حتی در مقابل تغییرات سریع رطوبت هوا و یا سطح دمای محیط نیز مقاومت ‌می‌کنند و به سختی دچار انقباض ‌می‌شوند. لذا در نوسانات دمایی ترک بر نمی‌دارند. در عین حال مانع از رشد کپک در سطوح ساختمانی ‌می‌شوند. علاوه بر این، در صورتی که پلاستر گچی به توری فایبرگلاس مجهز باشد، مقاومت ان در برابر وقوع ترک به مراتب افزایش می‌یابد. مقاله ” توری فایبرگلاس در گچکاری ” اطلاعات مفیدی را در رابطه با نقش توری در تقویت پلاستر گچی ارائه می‌دهد.

پیشنهاد برای مطالعه

ترمیم انواع ترک با توری فایبرگلاس ترک گیر

  • برای عمل آوری پلاستر گچی از آب کمی‌ استفاده ‌می‌شود: روش تولید و عمل آوری پلاستر گچی بسیار ساده‌تر از پلاستر سیمانی است. برای عمل آوری پلاستر سیمانی نیاز به حجم آب زیادی داریم تا همگی مصالح به طور کامل خیس شوند. این حجم آب زیاد چه در عمل آوری و حتی پس از اعمال پوشش نهایی برای کاهش احتمال خشک شدن ناگهانی پلاستر سیمانی است. زیرا سطح پلاستر سیمانی در صورت خشک شدن انقباض پیدا کرده و ترک بر‌می‌دارد. اما در عمل آوری پلاستر گچی به مقدار آب کمی‌ نیاز دارید. از آنجا که نیازی نیست تا پلاستر گچی را با آب بسازید، حتی ‌می‌توانید آنها را به شکل خشک برای مدت طولانی ذخیره کنید. مصرف آب کم چه در حین عمل آوری و حتی پس از اعمال پوشش نهایی از مهم‌ترین مزیت‌‌های پلاستر گچی است. استفاده از پلاستر گچی باعث صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب حین پروژه‌های عمرانی خواهد شد.
گچکاری با پلاستر گچی

برای طراحی فضا‌های ساختمانی بدون تردید نیاز به مراحل گچکاری دارید. اما مهم است که از چه نوع گچی برای تکمیل فرم نهایی فضا‌های داخلی و یا خارجی ساختمان خود استفاده ‌می‌‌کنید. پلاستر گچی در مقایسه با پلاستر سیمانی از قابلیت‌‌های فنی بهتر و روش اجرای ساده‌تری برخوردار است. اگر چه قیمت پلاستر گچی از قیمت پلاستر سیمانی بالاتر است؛ اما روند اجرای سریع‌تر باعث صرفه جویی در زمان ساخت و قاعدتاً کاهش هزینه اجرای سازه ‌می‌شود.

برای خرید پلاستر گچی ‌می‌توانید از خدمات فروش آنلاین سایت افزیراستفاده کنید. کارشناسان گروه افزیر ‌می‌توانند به شما در تحلیل فنی و همچنین قابلیت‌های کاربردی برای خرید پلاستر سیمانی و گچی خدمات مشاوره تخصصی ارائه نمایند.

5/5 - (2 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
رضا نصیری

مطالب اخیر

توری وکیوم کوپ سنگ چیست؟

سنگ‌های کوپ به سنگ‌هایی گفته می‌شود که مستقیماً از معدن استخراج می‌شوند و سپس برای…

5 روز ago

توری اسلب و تایل چیست؟

سنگ اسلب چیست؟ سنگ اسلب یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که از سنگ…

2 هفته ago

توری وال مش چیست؟

مهار دیوار پیرامونی و داخلی به روش وال مش از آن جا که پایداری عناصر…

3 ماه ago

طراحی و محاسبات وال مش چگونه انجام می شود؟

چالش طراحی و محاسبات وال مش نوین ترین روش مهار دیوار در ساختمان اجرای وال…

3 ماه ago

آیا اجرای وال مش در پروژه‌های ساختمانی مورد تایید نظام مهندسی است؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان، جایگاه و مسئولیت واقعی آن پیش از پرداختن به مقوله تاییدیه…

4 ماه ago

فروش وال مش جایگزین وال پست فلزی و میلگرد بستر

چرا امروزه فروش وال مش بعنوان جایگزین وال پست در ساختمان افزایش چشمگیری پیدا کرده…

4 ماه ago