مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای

چگونه توری فایبرگلاس یکپارچگی را برای سطوح گچ کاری شده تضمین می نماید

گچ ها و اندودها برای چسباندن موثر به سطوح خود و حفظ یکپارچگی ساختاری نیاز به کمک دارند. گچ ها و اندودها با توجه به اینکه از دانه ها یا ذرات ریز ساخته شده اند، مقاومت کششی کمی دارند. هنگامی که در حالت مایع استفاده می شوند، نمی توانند خود را حفظ کنند بدون اینکه چیزی آن ها را نگهدارد. مشکلات یکپارچگی زمانی که گچ یا اندود روی نواحی کوچک یا سطوح با بافت سنگین اعمال می‌شود به وجود نمی‌آید. با این حال، هنگامی که کل دیوار یا مناطقی را که در آن نیروها اعمال می شود، مانند سقف یا کف، درگیر می شود، باید یکپارچگی سازه را فراهم کنید. استفاده از توری فایبرگلاس در هنگام گچ کاری یا اندودکاری را می توان با خانه ای که نیاز به چارچوب دارد مقایسه کرد – در هر دو مورد، ساختاری برای محکم نگه داشتن آنها لازم است.
توری فایبرگلاس راه حل ساده ای است، اما مزایای متعددی دارد:

  • به گچکاری و نمای ساختمان ساختار و اسکلت می‌بخشد.
  • یکپارچگی ساختاری را ارائه می دهد.
  • در برابر ترک خوردگی مقاومت می کند و جلوی پیشروی آن را میگیرد.
  • ابتدا با استفاده از مش روی کف، دیوار یا سقف خود، سطح بسیار کامل تری را ایجاد می کنید که اندود و مش با هم کار می کنند تا لایه ای بادوام ارائه دهند که ماندگاری طولانی داشته باشد و در برابر سایش، ضربه و جا به جایی مقاومت کند.

انواع مش‌ و توری های فایبرگلاس بکار رفته برای مقاوم سازی

مش‌ و توری های فایبرگلاس به طور اساسی چهار دسته دارند:

مش فولادی

مش فلزی از بادوام ترین مصالح مقاوم سازی است و بنابراین می توان از آن در سخت ترین شرایط استفاده کرد و جایگزین توری فلزی مانند سیم مرغی، سیم جوشی یا منبسط شده (یک ورقه فلزی که به صورت شبکه منبسط شده بریده شده است) می‌باشد که با مقاومت و سختی بالا اندود یا کفپوش تجاری و صنعتی را در برابر انواع شرایط جوی محافظت می‌کند.
این مش که به دیوار‌های پایه بسته می شود، شبکه ای محکم برای قفل شدن اندود شما ایجاد می کند و یکپارچگی سطح اندود شده را تضمین می کند. در حالی که کار کردن با مش کمی سخت تر است، اما باید از رطوبت احتمالی نیز آگاه باشید، زیرا توری‌های فولادی ممکن است زنگ بزنند یا اکسید شوند و لکه هایی ایجاد کنند که در اندود شما نفوذ می کند.

مش پلاستیکی

مش پلاستیکی مخصوصاً زمانی خوب است که بخواهید یک سطح صاف روی سطح داخلی داشته باشید. بسیار ظریف‌تر و سبک‌تر از توری فلزی، لوازم جانبی مناسبی برای دیوارهای خاص و در کنار اندود بر پایه اکریلیک است که انعطاف‌پذیری عالی در برابر ترک خوردن را ارائه می‌کند.
مش پلاستیک همچنین یکپارچگی کل سطح را فراهم می کند و وزن آویزهای دیواری، قلاب ها و آثار هنری را پخش می کند. اگرچه برای این منظور ایمن نیست، اما بسیار قوی تر از گچ به تنهایی است.

نوار مش

نوار توری عمدتاً یک نوار فایبر گلاس بافته شده است که اغلب در تعمیرات استفاده می شود، اما همچنین می تواند برای اطمینان از مقاومت در برابر ترک در اطراف اتصالات ساختمانی استفاده شود. شکاف ها و سوراخ های کوچک را می توان گچ کاری کرد، اما مناطق بزرگتر به ساخت نیاز دارند. در جایی که سایر اشکال مش نیاز به جاسازی در اندود اطراف دارند، نوار مش را می توان به سادگی قبل از گچ کاری روی آسیب چسباند.

توری و مش فایبر گلاس

مش فایبر گلاس شاید پر کاربرد ترین شکل مش باشد زیرا می توان از آن به صورت داخلی یا خارجی استفاده کرد، انعطاف پذیر است، اندود شما را زنگ نمی زند و رنگ آن را تغییر نمی دهد، و یک سد محکم در برابر آفات و حتی کپک ایجاد می کند. در حالی که مقاومت افزایش یافته توری فلزی را ندارد، کار با آن می تواند کمی مشکل باشد و از این رو به دستکش نیاز دارد.


چرا از توری فایبرگلاس در اندودکاری استفاده کنیم؟

مش فایبرگلاس جزء ضروری سیستم های اندود است. این به ایجاد مقاومت و انعطاف‌پذیری برای سیستم‌های اندود پوشش نازک کمک می‌کند و تضمین می‌کند که اندود در سال‌های آینده ترک نخورد. مش فایبر گلاس از نخ فایبر گلاس بافته شده درست شده است. از این نوع توری در گچ کاری و اندود برای تقویت دیوارها، عایق کاری دیوارهای خارجی و عایق رطوبتی سقف استفاده می شود. بسته به کاربرد مورد نظر، وزن های مش متفاوتی وجود دارد و معمولاً مش های سنگین تر مقاومت بیشتری در برابر ضربه در سیستم اندود ایجاد می کنند. بعلاوه در محیط قلیایی مقاومت دارد، و این به جلوگیری از تجزیه آن توسط مواد شیمیایی موجود در سایر ملات ها و مواد چسبنده کمک می کند.

مش فایبرگلاس در سیستم های اندودکاری کجا نصب می‌گردد؟

هم در سیستم های اندود و هم در سیستم های عایق دیوار خارجی، مش فایبر گلاس در لایه پایه تعبیه شده است. توری باید در حالی که هنوز مرطوب است در لایه پایه جاسازی شود، و ما همیشه توصیه می کنیم که مش را در وسط لایه پایه قرار دهید، نه اینکه خیلی نزدیک به سطح یا درست در کنار دیوار قراردهید.
در سیستم‌های اندود روکش نازک، ضخامت پوشش پایه معمولاً بین 4 تا 8 میلی‌متر است، بنابراین نصاب‌ها تمایل دارند تکنیک‌های تعبیه متفاوتی داشته باشند.
می توان از یک ماله بریده بریده برای اعمال پوشش پایه روی دیوار با ضخامت مورد نیاز استفاده کرد و سپس مش را می توان به پوشش پایه زد. سپس می توان از یک ماله لبه مستقیم برای “کشیدن” چسب از طریق مش با اعمال فشار به پوشش پایه استفاده کرد.
در روشی دیگر ابتدا چسب نازک‌تری را اعمال می‌کنند، سپس صفحه مش را در جای خود قرار می‌دهند و سپس لایه دوم را اعمال می‌کنند. هر یک از این روش ها کاملاً خوب است، اما اگر روش دوم را انجام می دهید، اطمینان حاصل کنید که لایه زیرین قبل از اعمال لایه دوم مش خشک نشده است، چون مش باید در لایه کاملاً مرطوب تعبیه شود.

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
اشکان محمدی

مطالب اخیر

توری اسلب و تایل چیست؟

سنگ اسلب چیست؟ سنگ اسلب یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که از سنگ…

4 روز ago

توری وال مش چیست؟

مهار دیوار پیرامونی و داخلی به روش وال مش از آن جا که پایداری عناصر…

3 ماه ago

طراحی و محاسبات وال مش چگونه انجام می شود؟

چالش طراحی و محاسبات وال مش نوین ترین روش مهار دیوار در ساختمان اجرای وال…

3 ماه ago

آیا اجرای وال مش در پروژه‌های ساختمانی مورد تایید نظام مهندسی است؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان، جایگاه و مسئولیت واقعی آن پیش از پرداختن به مقوله تاییدیه…

3 ماه ago

فروش وال مش جایگزین وال پست فلزی و میلگرد بستر

چرا امروزه فروش وال مش بعنوان جایگزین وال پست در ساختمان افزایش چشمگیری پیدا کرده…

4 ماه ago

معایب وال مش چیست؟

آیا سیستم وال مش دارای معایبی است؟ سیستم وال مش به دلیل داشتن برتری های…

5 ماه ago