آب بندی سقف های مسطح

آب بندی سقف های مسطح
  • تحریریه مقاوم‌سازی افزیر
  • ویدئوها
  • مدت زمان خواندن مقاله: 10 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 35208

سقف مسطح یا تخت چیست؟

انواع سقف‌ها به سقف‌های تخت، سقف‌های شیبدار و قوسی تقسیم می‌شوند. سقفی که با زاویه کمتر از 10 درجه نسبت به افق قرار می گیرد به عنوان سقف مسطح یا تخت شناخته می شود. با وجود اینکه این سقف ها در زوایای ده درجه یا کمتر تنظیم می شوند اما در ظاهر صاف به نظر می آیند. زهکشی دغدغه شماره یک در سقف های مسطح است. به همین دلیل سقف های مسطح زیاد محبوب نیستند. در ادامه روش های بسیار کاربردی برای آب بندی سقف های مسطح ارائه خواهیم کرد که مشکلات زهکشی را بطور کامل حل می نماید.

آب بندی سقف مسطح- مقاوم سازی افزیر

 

پوشش سقف TPO (TPO roofing membrane)

سقف TPO (پلی اولفین ترموپلاستیک) یک غشای سفید تک لایه است که یکی از سریع ترین سیستم های سقف تجاری در حال رشد در بازار است. سیستم های سقف TPO یک لایه تک از مواد مصنوعی و اسکریم تقویت کننده می باشد که برای آب بندی سقف های مسطح استفاده می شوند.
همچنین در آب بندی سقف های مسکونی نیز کاربرد دارد. از آنجایی که غشای سقف TPO سفید است، به جای جذب گرما، گرما را منعکس می کند. این امر TPO را به گزینه ای عالی برای سقف مسطح بالای اتاق خواب ها تبدیل کرده است. زیرا اتاق را در زیر سردتر نگه می دارد. البته، همچنان می‌توانید از آن در فضای غیر مسکونی مانند گاراژ یا پاسیو سرپوشیده نیز استفاده کنید.

آب بندی سقف مسطح-مقاوم سازی افزیر

نکته مهمی که باید در آب بندی سقف های مسطح با غشای TPO سفید رنگ توجه کرد این است که رنگ سفید با گذشت زمان به طور قابل توجهی کثیف می شود. اگر به ظاهر اهمیت نمی دهید یا به سقف دید ندارید، لازم نیست نگران این موضوع باشید. اما این چیزی است که هنگام تصمیم گیری نهایی باید به خاطر بسپارید.

نکته مهم این است که “کثیفی” بر عملکرد غشاء تأثیر نمی گذارد. تا زمانی که غشای سقف TPO شما به درستی نصب شده باشد، می توانید انتظار داشته باشید که حدود 20 سال از آن استفاده خواهید برد.

آب بندی سقف مسطح-مقاوم سازی افزیر

 

مزایای سقف TPO

از مزایای این روش آب بندی می توان موارد زیر را بیان کرد :

1- دوام

2- کارایی انرژی

3- توانایی تحمل شرایط آب و هوایی شدید

4- مقاومت بالا در برابر اشعه ماوراء بنفش

5- نصب و تعمیر آسان

6- مقرون به صرفه تر

7- سازگار با محیط زیست (می توان با مواد بازیافتی تولید شود)

آب بندی سقف های مسطح-مقاوم سازی افزیر

 

معایب سقف TPO

از معایب این روش آب بندی سقف تخت می توان :

1- انقباض یا جمع شدگی

یکی از گلایه هایی که در مورد سقف TPO وجود دارد این است که تمایل به جمع شدن دارد. این بدان معنی است که می تواند از درزها و حاشیه ها جدا شود و سقف ها را در برابر نفوذ آب آسیب پذیر کند.

2- برای شرایط هوایی خشک مناسب نیست
3- دقیق نبودن زمان کارایی

از آنجایی که سقف TPO یک ماده جدید است و فرمولاسیون آن در طول چند دهه از اولین بار معرفی آن تغییراتی داشته است، سؤالاتی در مورد اینکه سقف های TPO واقعاً چقدر عمر می کنند وجود دارد. اگرچه برخی تخمین ها طول عمر این سقف ها را بین ده تا بیست سال معرفی کرده اند، اما به دلیل جدید بودن مواد، اطمینان کمتری وجود دارد.

 

غشای سقف PVC (PVC roofing membrane)

سقف پی وی سی (پلی وینیل کلراید) یک غشای سفید تک لایه است که برای آب بندی سقف های تجاری و مسکونی استفاده می شود. مانند TPO، غشای سفید به جای جذب گرما، آن را منعکس می کند.
غشاهای تک لایه PVC (پلی وینیل کلراید) از دهه 1960 حفاظت قابل اعتماد و عملکرد ثابت شده ای را ارائه کرده اند و آنها را به انتخابی محبوب و اقتصادی در میان مشاوران و مشخصات سقف ها تبدیل کرده است. مقاومت پی وی سی در برابر مواد شیمیایی، گریس، آتش و سوراخ شدگی آن را به گزینه ای ایده آل برای طیف وسیعی از ساختمان ها تبدیل می کند.

آب بندی سقف مسطح-مقاوم سازی افزیر

پوشش سقفی PVC علاوه بر ترکیب شیمیایی خود، ویژگی های بسیار مشابهی با پوشش سقفی TPO دارد. فرآیند نصب برای هر دو حتی تقریباً یکسان است.تنها تفاوت واقعی انعطاف پذیری بیشتر سقف پی وی سی نسبت بهTPO می باشد و از سقف TPO قدیمی تر نیز بوده است. درست مانند TPO، PVC نیز گزینه عالی برای آب بندی سقف های مسطح بر روی یک فضای نشیمن است زیرا اتاق را در زیر سردتر نگه می دارد.

اما همانند مسئله ای که برای سفید بودن رنگ پوشش آب بندی سقف مسطح برای TPO مطرح بود برای PVC نیز یرقرار است که این رنگ سفید قابلیت کثیف شدن دارد. اما لازم به ذکر دوباره است که هیچ تاثیری بر عملکرد آب بندی سقف ممبران نخواهد داشت.
از این محصول می توان انتظار داشت که حدود 25 سال در صورت انجام صیحیح عملیات نصب از غشای سقف PVC استفاده برد.

آب بندی سقف مسطح-مقاوم سازی افزیر

 

مزایای سقف PVC

مواردی از مزایای این روش آب بندی سقف های مسطح به قرار زیر است :

1- دوام
2- مقاومت در برابر مواد شیمیایی
3- توانایی تحمل شرایط آب و هوایی سخت
4- مقاومت بالا در برابر اشعه ماوراء بنفش
5- طول عمر بالا ( 20-30 سال)
6- در برابر سوراخ شدن و پارگی بسیار مقاوم است
7- در دراز مدت مقرون به صرفه است

نکته : از نظر هزینه،آب بند سقف مسطح TPO به دلیل نصب و تعمیر آسان، اغلب در کوتاه مدت مقرون به صرفه تر است. با این حال، سقف PVC به دلیل طول عمر بیشتر و مقاومت در برابر آسیب، در درازمدت مقرون به صرفه تر می باشند.

 

 

معایب سقف PVC

معایب این روش شامل موارد زیر می باشد :

1- نیاز به تعمییرات با گذشت زمان (اگرچه طول عمر سقف های پی وی سی 20 سال یا بیشتر است، اما حتمالا این مسئله مطرح خواهد شد که وقتی سقف حدود ده سال عمر کرد، با تعمیرات اضافی روبرو خواهید.)

2- در آب و هوای سرد به خوبی عمل نمی کند.

یکی از مواردی که قطعاً باید در هنگام انتخاب مصالح آب بندی برای سقف مسطح در نظر بگیرید، شرایط آب و هوایی است که سازه شما در معرض آن قرار خواهد گرفت. PVC واقعاً انتخاب خوبی برای آب و هوای سرد نیست، زیرا شرایط سرد و یخبندان می تواند باعث شکسته شدن غشاهای PVC شود.
برای جلوگیری از شکستن کل سقف، باید از غشای PVC تقویت شده استفاده شود. با این وجود زمانی که از این پی وی سی تقویت شده نیز استفاده می شود، شکستگی همچنان ممکن است رخ دهد، حتی اگر در کل سطح سقف پخش نشود.

 

3- انقباض و کوچک شدکی در طول زمان

با گذشت زمان، غشای PVC شروع به جدا شدن از دیوارهای اطراف پشت بام می کند زیرا با گذشت زمان منقبض می شود. اگر به پایان عمر سقف خود توجه نکنید، این مسئله می تواند منجر به نشتی و تعمیرات پرهزینه در آینده شود.

4- چاش های تعمیراتی

هنگامی که در حال تهیه یک سقف جدید هستید، شایان ذکر است با توجه به اینکه تولید کنندگان از فرمول های مختلفی برای تولید غشاهای PVC استفاده می کنند. همه غشاهای PVC با یکدیگر سازگار نیستند و همیشه به یکدیگر بخوبی جوش نمی‌خورند.
پی وی سی همچنین با بسیاری از محصولات چسباننده خود سازگار نیست. اما این مورد برای EPDM و TPO مطرح نیست. در بسیاری از موارد، بهترین راه برای فلاش کردن یا وصله کردن سیستم سقف PVC، جوش دادن آن با استفاده از PVC است که با مواد اولیه سقف سازگار باشد.

آب بندی سقف مسطح-مقاوم سازی افزیر

5- هزینه

هر دو سقف PVC و TPO نسبت به سقف های EPDM گران تر هستند. بین TPO و PVC، PVC گران ترین گزینه است.
همانطور که گفته شد، طول عمر سقف های PVC معمولاً بیشتر از سقف TPO است. بنابراین در حالی که ممکن است هزینه اولیه بیشتر باشد، باید در مورد هزینه کل در طول عمر مواد سقف نیز فکر کنید. اگرچه PVC نسبت به برخی از گزینه‌های دیگر گران‌تر است، اما عوامل زیادی بر هزینه تعویض سقف تخت تأثیر می‌گذارند که تعیین قیمت دقیق آن دشوار است.

 

 

غشای سقف EPDM (Ethylene propylene diene monomer)

EPDM یک غشای سقفی لاستیکی مصنوعی بسیار بادوام (تری پلیمر اتیلن پروپیلن دی ان) است که به طور گسترده در ساختمان های کم شیب و مسطح رایج می باشد. دو ماده اولیه آن، اتیلن و پروپیلن، از نفت و گاز طبیعی به دست می‌آیند.

آب بندی سقف های مسطح-مقاوم سازی افزیر

کاربرد سقف EPDM بیشتر در تاسیسات تجاری و پزشکی می باشد. با این حال، سقف EPDM محبوبیت بیشتری در سقف های مسکونی کسب نموده است. از آنجایی که غشای سقف EPDM سیاه است، به جای انعکاس گرما مانند غشاهای سفید، گرما را جذب می کند.

EPDM شاید بیشتر به خاطر رنگ مشکی تیره اش شناخته شده است، اما می توان غشاهای EPDM سفید را نیز تهیه کرد که دارای یک یا چند لایه رنگ روشن می باشند. پوشش های آب بندی بام سفید رنگ به دلیل قابلیت های صرفه جویی در انرژی به طور فزاینده ای محبوب شده اند و خرید سقف EPDM با رنگ روشن تر معمولاً هزینه مواد را افزایش نیز بالاتر می برد.

با این وجود برخی از کارشناسان عقیده دارند که سقف های EPDM سفید روی مشکی به اندازه سقف های کلاسیک EPDM مشکی بادوام نیستند. سقف های EPDM سفید روی مشکی معمولا دارای 10 سال ضمانت در برابر عیوب کارخانه و شرایط جوی اند، در حالی که سقف های EPDM مشکی دارای 20 سال ضمانت می باشند.

در حالی که EPDM مشکی مزیت انعکاس گرما مانند یک غشای سفید را ندارد، اما لازم نیست نگران کثیف شدن آن باشید. غشای آب بندی EPDM برای سقف مسطح روی گاراژ یا فضای غیر مسکونی توصیه می شود، اما می توان آن را روی سقف اتاق خواب یا نشیمن نیز نصب کرد. فقط مطمئن شوید که هنگام تصمیم گیری نهایی، جذب حرارت سیستم سقف غشایی مشکی EPDM را در نظر بگیرید.

 

 

مزایای پوشش سقفی EPDM

از مزایای پوشش سقفی مذکور به موارد زیر می توان اشاره نمود :

1- بادوام و پرمقاومت

2- قابلیت استفاده در دو رنگ مشکی و سفید

3- مصون از کثیف شدگی در صورت اجرا با رنگ مشکی

4- غشای با صرفه اقصادی

5- طول عمر بالا

آب بندی سقف مسطح- مقاوم سازی افزیر

 

معایب

معایت این غشای آب بندی به قرار زیر است :

1- EPDM می تواند شکننده باشد.

مادامی که EPDM به پایان عمر خود نزدیک می شود، می تواند شکننده شود. به طور خاص، با افزایش سن، ممکن است در معرض انقباض قرار گیرد.
2- هزینه نصب

حتی اگر EPDM یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه های آب بندی سقف مسطح در نظر گرفته می شود، هزینه نصب بسته به روشی که برای اتصال محصول استفاده می شود می تواند متفاوت باشد. سیستم های EPDM متصل مکانیکی یا کاملاً چسبیده معمولاً گران تر از سیستم های TPO هستند.

 

 

عایق های رطوبتی برای سقف تخت چقدر هزینه دارند؟

در تعیین هزینه آب بندی سقف های مسطح موارد زیادی دخیل می باشند که اولین مورد، نوع عایق مورد استفاده در زیر غشای سقف شما است. استفاده از عایق به ضخامت ضخیم برای عایق کاری کل سازه هزینه بیشتری نسبت به استفاده از عایق پارچه و چسباندن غشا به آن دارد.
عامل دوم اندازه سقف تخت است که غشای سقف روی آن نصب می شود. اگر سقف مسطح کوچکتری دارید، هزینه هر متر مربع در واقع در سطح بالاتری از محدوده قیمت خواهد بود. برای پروژه های سقف مسطح بزرگتر، هزینه هر متر مربع اثر معکوس دارد و به شدت کاهش می یابد.
گزینه های دیگری نیز برای آب بندی سقف های مطرح می باشد مانند قیر اصلاح شده. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش های آب بندی بر روی پیشنهاد مطالعه کلیک کنید.

پیشنهاد برای مطالعه

انواع محصولات آب بندی و ویژگی‌های آنها

 

 

 

 

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert