کتاب طراحی سازه‌های مقاوم سازی شده با FRP و ژاکت فولادی

کتاب طراحی سازه‌های مقاوم سازی شده با FRP و ژاکت فولادی
طراحی-سازه-های-مقاوم-سازی-FRP-ژاکت-فولادی
طراحی-سازه-های-مقاوم-سازی-FRP-ژاکت-فولادی

Download : PART 1

Download : PART 2

در این کتاب مقاوم سازی المان‌های تیر و ستون جهت تامین مقاومت، شکل پذیری و سختی  مورد بررسی قرار گرفته است. این کتاب تمامی صفحات طولی (الیاف کامپوزیتی، صفحات فولادی ) که به تیر یا دال چسبیده یا به المان رول بولت می‌شود، پوشش می‌دهد. به علاوه مسئله خرابی پیش از موعد، مقاومت نهایی و شکل پذیری، که ارتباط متقابلی با توزیع مجدد لنگر دارد، نیز مورد توجه قرار گرفته است. هدف این کتاب فراهم کردن یک فهم مهندسی از رفتار بنیادی المان‌های مقاوم سازی شده به روش تقویت خارجی و بخصوص فراهم کردن یک ابزار طراحی، که توانایی توسعه روش‌های مقاوم سازی، را دارا باشد.

فصل 1 این کتاب، فرم‌های مختلف صفحات طولی و مکانیسم‌های خرابی را که در طراحی باید مورد توجه قرار گیرند، مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. صفحات الیاف FRP یکی از انواع این صفحات هستند. کنده شدن صفحات چسبیده و ترک‌های ناگهانی (IC) بوجود آمده، فرم غالب کنده شدگی هستند که به طور مستقیم ظرفیت خمشی و شکل پذیری تیر را تحت تاثیر قرار داده و به طور غیرمستقیم، بر ظرفیت برشی نیز اثر می‌گذارد. این نقطه، نقطه شروع طراحی است که جزئیات آن در فصل 2 آمده است.

با استفاده از مفاهیم ارائه شده در فصل 2 درمورد مقاومت کنده شدگی (IC)، در فصل 3 به بحث رفتار خمشی و شکل پذیری صفحات دال‌ها و تیرهای چسبیده پرداخته شده است. تحلیل ظرفیت خمشی تیر- صفحه‌های بولت شده نیز در این فصل ارائه شده است.

در فصل 4 و 5، مبحث شکل گیری ترک‌های قطری بحرانی پوشش داده شده است. در این فصل نشان داده شده است که افزودن صفحات افقی، ظرفیت برشی تیرها و دال‌های بدون خاموت را بهبود می‌بخشد.

آخرین مد غالب کنده شدگی، یعنی کنده شدگی انتهای صفحه، در فصل 6 مورد بحث قرار گرفته است. این نوع از خرابی به ندرت طرح را دچار مشکل می‌سازد و با محدود کردن صفحه در نواحی با لنگر بیشینه، قابل پیشگیری است.

در انتها، مثال‌های بسیار جامعی در فصل 7 ارائه شده است تا انواع فرم‌های صفحات طولی دال‌ها و تیرها که در مطالب گذشته اشاره شدند، مورد بررسی قرار گیرد. به علاوه، به بحث درمورد چگونگی بهره گیری از ترکیب‌های مختلفی از تکنیک‌های صفحه گذاری، برای ارائه بهترین راه حل پرداخته شده است.

این کتاب، راهنمای طرحی است که عمده جنبه‌های طراحی مکانیکی تیرها و دال‌هایی که به صفحات چسبیده اند را پوشش می‌دهد. به علاوه این مفاهیم به نحوی بیان شده اند که برای هر نوع صفحه ای، با هر شکل و موقعیتی قابل استفاده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert