5 ساختمان مقاوم جهان در برابر زلزله

5 ساختمان مقاوم جهان در برابر زلزله
  • تحریریه مقاوم‌سازی افزیر
  • اخبار
  • مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 25134

زلزله، یکی از حوادث طبیعی غیر قابل پیش بینی است که تنها می‌توان به اطلاعاتی درباره گسل‌ها و شهرهای زلزله خیز دست پیدا کرد. بنابراین باید در ساخت بناهای جدید مخصوصاً در مناطق و شهرهای زلزله خیز از مصالح مقاوم در برابر این حادثه ی طبیعی و همچنین مقاوم سازی سازه  با استفاده از روش‌های نوین (همچون  دمپر و میراگر ها و FRP و …) استفاده نمود. پنج ساختمانی که در جهان دارای طراحی خاص و بسیار مقاوم در برابر زلزله هستند به شرح زیر می‌باشند:

  • فیلیپین آرنا (Philippine arena):

استادیوم فیلیپین آرنا

این محوطه سرپوشیده یکی از مهم ترین جاذبه‌های توریستی بالاکان فیلیپین که در جولای ۲۰۱۴ افتتاح گردید. زمین لرزه‌های کشور فیلیپین به اعداد بالا و ترسناکی تا حدود ۲/۸ ریشتر رسیده است زیرا این کشور در امتداد حلقه آتش اقیانوس آرام و خطرناک ترین و فعال ترین گسل‌های روی کره زمین قرار دارد. سقف این استادیوم در ارتفاع ۱۶۵ متری قرار گرفته و طراحی شیبدار آن باعث شده است که در برابر شدید ترین حوادث طبیعی از جمله زلزله مقاوم باشد. تمام سازه‌های اصلی استادیوم به شکل ایزوله است، یعنی پایه‌ها هنگام زلزله به صورت مستقل عمل می‌کنند و مانع از انتقال تکانه به قسمت‌های دیگر سازه می‌شوند. همچنین استفاده از بلبرینگ‌های سربی در فونداسیون این سازه باعث شده است تا مقاومت زیادی در برابر زلزله از خود نشان دهد.

  • تایپه 101 (Taipei101) :

آسمان خراش چین تایپه

این آسمان خراش ۱۰۱ طبقه ای که در کشور تایوان وجود دارد، بزرگترین دامپر تنظیم کننده حرکت در جهان است. توپ عظیم الجثه ای که در فراز برج وجود دارد که با سیستم مشابه پاندول با حرکت در خلاف جهت تکانه ناشی از طوفان و زلزله را شدیداً کاهش می‌دهد.

  • برج خلیفه ( Burj Khalifa):

برج خلیفه

برج خلیفه بلندترین برج جهان به ارتفاع ۸۲۸ متر در کشور امارات و شهر دبی واقع شده است. این برج بر خلاف ارتفاع بلندی که دارد در برابر زلزله مقاومت مناسبی را دارا می باشد، کل برج از طبقات مکانیکی ساخته شده است که دیواره‌های بیرونی، ستون‌های حامل را به دیوارهای داخلی متصل می‌کند و همین ستون‌های حامل بار مقاومت جانبی ساختمان را افزایش می‌دهند و از تنش‌های لرزه ای جلوگیری می‌کنند.

  • برج ترانس آمریکا (Transamerica) :

برج ترانس

این ساختمان در ایالت کالیفرنیا شهر سانفرانسیسکو آمریکا و نزدیکی گسل خطرناک سن آندریاس قرار دارد. پی این ساختمان که در سال ۱۹۷۲ ساخته شد به گونه ای می‌باشد که بار‌های لرزه ای را به جای انتشار به بالا در سطح گسترش می‌دهد به طوری که در سال ۱۹۸۹ زلزله ای به وسعت ۹/۶ ریشتر در سانفرانسیسکو به وقوع پیوست و باعث شد برج ترانس آمریکا بیش از ۱دقیقه بلرزد اما هیچ صدمه ای در این زلزله ندید.

  •  (Sabiha Gökçen) :

فرودگاه صبیحه گوکچن

این فرودگاه در شهر توریستی استانبول در نزدیکی گسل آناتولی شمالی واقع شده است که برای مقاومت این بنا در برابر زلزله بیش از ۳۰۰ سیستم جداکننده پایه را بکار برده اند زیرا جداکننده‌های پایه می‌توانند شدت لرزه‌های وارد به پی و طبقات را تا ۸۰ % کاهش دهند و به این ترتیب این فرودگاه می‌تواند تا ۸ ریشتر زلزله را تحمل کند.

منبع

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert