ضرورت استفاده از کفپوش عایق برق- آنتی استاتیک (ضد جرقه)

ضرورت استفاده از کفپوش عایق برق- آنتی استاتیک (ضد جرقه)

کفپوش عایق برق- آنتی استاتیک

پوشش سطح فضاها در طبقه همكف پس از اجراي بلوكاژ و در طبقات بعدي پس از مراحل آماده سازي كف از مصالحي مثل موزائيك،انواع سنگ، كاشي سنگ، كاشي سراميك، پاركت چوبي، مكالئوم، موكت و …. انجام مي‌شود كه کفپوش حالتي عمومي براي بيشتر موارد ذكر شده است
زیرسازی بیشتر مربوط به سازۀ بنا می‌شود و هدف از آن ایجاد استحکام لازم برای روسازی یا ایجاد یک بستر محکم برای فرش کف و حفظ روسازی از نفوذ رطوبت می‌باشد. اما بخش روسازی که در زیر تفکیک شده و توضیح داده شده است، باید خصوصیاتی داشته باشد که عبارت است از:
استحکام و پایداری، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت، دوام، مقاومت در برابر عبور صوت و حرارت، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و آتش سوزی، زیبایی، نظافت آسان و حرکت بی صدا روی آن.

ضرورت استفاده از کفپوش عایق برق

مطابق استاندارد iec 61111 و مقررات و آئین نامه‌هاي داخلی و نحوه تعیین کلاس عایقی کفپوش‌هاي عایق برق همانگونه که استحضار دارید همه ساله در جهان ده‌ها میلیون کارگر قربانی حادثه می‌شوند که منجر به بروز لطمات جسمی و روحی زیادي به ایشان می‌گردد. برق گرفتگی از جمله این حوادث است که ممکن است عواقب مختلفی سوختگی داخلی و سوختگی خارجی بدنبال داشته باشد. نظیر مرگ ناشی از ایست قلبی هنوز هم به خاطر عدم رعایت مسایل ایمنی شاهد از دست دادن عزیزانمان خواهیم بود و این در حالی است که در کشورهاي اروپایی یا آمریکایی و … که به صورت اصولی و فقط توسط متخصصین برقی، فعالیت‌هاي برقی خود را انجام می‌دهند این آمار به مراتب پایین تر است.
لزوم رعایت دقیق نکات ایمنی در مقابل برق با توجه به آمار نسبتا بالا در زمینه حوادث مربوط به برق گرفتگی و آموزش افراد و بهره گیري از شیوه‌هاي جدید ایمنی در جهت ارتقاي سطح ایمنی امري حیاتی است.
آمار ارائه شده در کشور نشان از روند صعودي برق گرفتگی در دهه 80 دارد اما متاسفانه برنامه مشخص و آموزش مناسبی براي کاهش این آمار وجود ندارد.

هدف اصلی از ایمنی برق

جلوگیري از بروز حوادث و اتفاقات ناشی از برق به منظور حفظ سلامتی انسان در درجه هدف اصلی از ایمنی برق اول و در درجه دوم تاسیسات و ساختمان‌هاست. در همین راستا از قوانین و مقررات ایمنی برق، براي دستیابی به این مهم استفاده می‌گردد، که در ابعاد فنی، در نصب و استفاده از تجهیزات الکتریکی و ماشینآلات بکار گرفته می‌شوند. لذا با توجه به گستردگی استفاده از تجهیزات الکتریکی در فعالیت‌هاي روزمره، اجراي مقررات و دستورالعمل‌هاي ایمنی برق در همه فعالیت‌هاي جامعه ضرورت دارد.

آشنایی با آیین‌نامه حفاظت و بهداشت کاردر رابطه با استفاده از کفپوش عایق برق:

1. فصل سوم: حفاظ قسمت‌هاي برق دار ماده: 33
جلوي قسمت‌هاي فلزي برهنه مدارها و وسایل الکتریکی (مانند تابلوهاي بزرگ برق) که ولتاژ مستقیم یا متناوب آن‌ها نسبت به زمین از 50 ولت بیشتر است و باید ضمن آن که برق دارند تنظیم یا کنترل شوند پیش بینی سکوي عایقی براي کارگران ضروري است.
2. ماده (150)بند ب
تعمیرکارانی که با دستگاه‌هاي الکتریکی کار می‌کنند باید علاوه بر استفاده از ابزارهاي عایق بندي شده هنگام کار روي چهارپایه‌ها و سکوها یا فرش‌هایی که کاملا از زمین عایق شده باشند بایستند.
3. ماده (152)بند ب
هنگام دست زدن به فیوزهاي مدار برق دار کارگران روي چهارپایه‌ها یا فرش‌هاي عایق خشک بایستند.
4. آیین نامه حفاظتی تاسیسات الکتریکی در کارگاه‌ها ماده: 21
درمحل استقرار افرادي که در نزدیکی کنترل کننده یا قسمت‌هاي برق دار موتور کار می‌کنند، باید سکو یا کفپوش عایق مناسب در نظر گرفته شود.

5. iec آشنایی با استاندارد 61111
هدف از استاندارد (کار با برق- کفپوش عایق الکتریکی) که در پانصد و پنجاه و چهارمین جلسه کمیته ملی استاندارد برق مورد تصویب قرار گرفته، این است که تعیین الزامات مربوط به کفپوش‌هاي عایق الکتریکی ساخته شده از پلیمر بعنوان کفپوش‌هایی براي حفاظت الکتریکی کارکنان در تاسیسات الکتریکی می‌باشد.

در همین راستا شرکت مقاوم سازی افزیر دارای صلاحیت از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بوده و جزء شرکت‌های متخصص در زمینه مشاوره و اجرای مقاوم سازی با FRP، بهسازی لرزه ای ساختمان، مقاوم سازی در برابر حریق و پوشش ضد حریق، پوشش‌های محافظتی و کفپوش های ضد خوردگی و ضد اسید و آب بندی بتن، کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان، تجهیزات پل شامل نئوپرن و درز انبساط پل در ایران است که با بهره گیری از متخصصین کار آزموده و نیروی فنی ماهر، در فازهای محاسبات، طراحی، تامین مصالح و اجرای پروژه های مختلف صنایع ساختمان و نفت و گاز و پتروشیمی، آب و فاضلاب و … فعالیت می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert