مقاوم سازی پل با مصالح FRP

مقاوم سازی پل با مصالح FRP
  • تحریریه مقاوم‌سازی افزیر
  • ویدئوها
  • مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
  • 0 نظر
  • شناسه مقاله: 18967
با توجه به زلزله‌ خیز بودن کشور ایران (زلزله های مهم ایران) و قرارگیری آن در پهنه با خطر نسبی لرزه‌ای بالا، مسائل مربوط به برقراری ایمنی و امنیت در هنگام حوادث طبیعی چون زلزله، دارای اهمیت بالایی می‌باشند. در شرایط بحرانی عملکرد ایمن شریان‌های اصلی که قابل‌ استفاده بودن آن‌ها پس از وقوع زلزله اهمیت خاص دارد و وقفه در بهره‌برداری از آن‌ها به‌طور غیرمستقیم موجب افزایش تلفات و خسارات می‌شود بسیار بسیار حائز اهمیت است. گذرهای اصلی که مراکز مهم اداری، سیاسی، تجاری و محل‌های مسکونی را به یکدیگر مرتبط می‌کنند، جزء شریان‌های حیاتی محسوب می‌شوند و در این بین پل‌های ساخته‌شده در مسیر این گذرها مخصوصاً پل‌های ساخته‌شده روی رودخانه از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. مقاوم سازی پل و شریان های حیاتی یکی از مباحث حیاتی در بهسازی و مقاوم سازی است که نیازمند توجه ویژه مهندسان و شرکت های مقاوم سازی است. در مسیر حمل‌ونقل زمینی، پل‌ها جزو سازه‌های مهم و درعین‌حال پر هزینه محسوب می‌شوند. بررسی زلزله‌های گذشته نشان می‌دهد که پایه‌ها، بعد از تکیه‌گاه‌ها دومین عناصری هستند که در زلزله بیشترین آسیب را دیده‌اند و از آنجا که آسیب‌دیدگی این عضو می‌تواند منجر به فروریختن تمامی یا بخشی از پل شود، لذا این قسمت از سازه دارای اهمیت ویژه می‌باشد.
زلزله نقاط ضعف سازه را شناسایی نموده و بیشترین خسارت را به آنجا وارد می‌کند که پل‌ها به دلیل درجه نامعینی کم در برابر این حملات بسیار آسیب‌پذیرند. آسیب‌های قابل‌توجه در پایه پل‌ها به دو گروه قابل دسته‌بندی هستند:
• آسیب‌های وابسته به گسیختگی خمشی پایه به علت مقاومت خمشی ناکافی یا ظرفیت شکل‌پذیری خمشی ناکافی پایه پل
• آسیب‌های وابسته به شکست برشی به علت ظرفیت برشی ناکافی پایه پل

خدمات طراحی سازه:

طراحی انواع پل ها

مقاوم سازی پل با مصالح FRP

FRP الیاف به ضخامت چند میلی‌متر هستند که دارای مقاومت فوق‌العاده‌ای در یک یا دو جهت بوده و با رزین مخصوص FRP به سطح بتن و یا فولاد چسبانده می‌شوند. FRP معمولاً برای مقاوم‌سازی و افزایش مقاومت سازه‌های بتن مسلح و پیش‌تنیده به کار می‌رود و باعث افزایش سختی و مقاومت کاملاً مشهود و کنترل و جلوگیری از ترک‌خوردگی در ناحیه پلاستیک اعضاء می‌شود. جنس ورق FRP تولید بسته به نوع کاربرد آن‌ها می‌تواند از جنس صفحات کربن، شیشه و آرامید باشد که نوع کربن آن کاربرد بیشتری دارد.
بر طبق گزارش سازمان فدرال بزرگراه‌های آمریکا هنگام بررسی پل‌ها از نظر سازه‌ای به دلیل پوشش کم بتن، طراحی ضعیف، عدم مهارت کافی هنگام اجرا و سایر عوامل همانند شرایط آب و هوایی سبب ایجاد ترک در بتن و خوردگی آرماتورهای فولادی شده است. پس از سال‌ها مطالعه بر روی خوردگی FRP به‌عنوان یک جایگزین خوب آرماتورهای فولادی در بتن پیشنهاد شده‌اند.

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert