تفاوت های توری فایبرگلاس با توری فلزی

تفاوت های توری فایبرگلاس با توری فلزی

لایه گذاری سطوح بتنی در انواع سازه‌ها برای عایق کاری و یا مقاوم سازی تا بازیابی ساختار فرسوده شده‌ی سازه متداول است. در این روش‌ها از انواع ملات‌های عایق‌کاری و یا مقاوم سازی به شکل لایه‌ای نازک اما تأثیرگذار در بهبود عملکرد سازه استفاده می‌شود. برای اجرای این عملیات لایه کشی نیاز به نصب صفحاتی برای استحکام ملات پوشاننده داریم. توری فایبرگلاس و توری فلزی از متداول‌ترین ساختارهای کاربردی برای ایجاد صفحاتی سبک و مقاوم مناسب پوشش کل سطوح سازه‌ی بتنی هستند.
در مهندسی کلاسیک از توری فلزی برای پوشش کامل سطوح بتنی استفاده می‌شد. این توری‌ها از میله‌های نازک فلزی ساخته می‌شوند. هر توری فلزی ساختاری منعطف و تقریباً سبک ‌وزن دارد که به ‌خوبی می‌تواند سطوح در شرایط گوناگون را بپوشاند. اما محدودیت‌های فنی توری فلزی باعث شده تا در این سال‌های اخیر ساختارهایی با عملکرد مشابه و متریال کاملاً متفاوت ابداع شود. توری فایبرگلاس یکی از بهترین ایده‌های جایگزین توری فلزی است.
حالا استفاده از توری فایبرگلاس متداول است، تا جاییکه رقیب جدی برای جایگزینی توری فلزی می‌باشد. هر چند جایگاه کاربردی توری فلزی همچنان برقرار است؛ اما هستند مهندسینی که نیم‌نگاهی موشکافانه برای آشنایی هر چه بهتر با توری فایبرگلاس دارند.
تفاوت مش فایبرگلاس با توری فلزی از چالش‌های نوین مهندسی عمران است. اگر شما هم در شرایط انتخاب این دو گزینه تردید دارید، در این مقاله همراه ما در گروه مقاوم سازی افزیر بمانید تا به بررسی تفاوت‌های فنی و کاربردی از مش فایبرگلاس و توری فلزی اشاره کنیم.

توری فایبرگلاس چیست؟

توری فایبرگلاس صفحات مشبک ساخته‌ شده از کامپوزیت فایبرگلاس است. این توری‌ها تماماً از جنس الیاف شیشه‌ای آغشته شده با رزین‌های پلیمری ساخته می‌شوند. چنین ساختاری را اصطلاحاً کامپوزیت الیاف شیشه یا فایبرگلاس می‌نامند. این ساختار کامپوزیتی شکل سبک‌ وزن، مقاوم، انعطاف‌پذیر و مناسب برای مسلح ‌سازی سطوح عمرانی است.
فایبرگلاس ترکیبی ساخته ‌شده از فیبر شیشه و رزین‌های پلیمری است. برای ساختن فایبرگلاس رزین مایع در انواع پلیمرهای پلی استر، وینیل استر و یا اپوکسی را بر روی الیاف شیشه می‌گسترانند. نوع رزین و همچنین حجم الیاف شیشه در قیمت مش و توری فایبرگلاس تاثیر گذار است. بسته به شکل قالب‌گیری، این رزین ها پس‌ از خشک شدن فرم نهایی فایبرگلاس را شکل می‌دهند. عموماً فرم نهایی به شکل صفحات فایبرگلاس است. اما اگر از میله‌های فایبرگلاس در کنار هم به شکل ساختاری مشبک شده استفاده کنید، توری فایبرگلاس شکل می‌گیرد. این توری ها سبک، منعطف، مقاوم و ارزان‌ قیمت هستند.

پیشنهاد برای مطالعه

هر آنچه که باید از مش فایبرگلاس بدانید

توری فایبرگلاس مقدار مقاومت بالایی برای تحمل فشارهای هیدرولیکی دارد. از طرفی در مقابل انواع تهاجمات شیمیایی مقاوم است. در عین ‌حال می‌تواند باعث تقویت مقاومت کششی، فشاری و خمشی سازه شود. این توری‌های سبک ‌وزن از بهترین متریال ها برای مسطح سازی سطوح عمرانی هستند.
از این توری ها برای پوشاندن سطوح و ایجاد ساختار پایه شکل مناسب تزریق ملات‌های روکش بتنی مانند ملات عایق کاری و یا ملات مقاوم سازی و… استفاده می‌شود. توجه کنید که کیفیت توری فایبرگلاس مصرفی، به طور مستقیم در نتیجه نهایی کاربرد آن، موثر است. بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم، مقاله ” نحوه تشخیص توری فایبرگلاس با کیفیت از بی کیفیت ” را جهت اطمینان از کیفیت مش فایبرگلاس مطالعه فرمایید.

توری فایبر گلاس - مقاوم سازی افزیر

ویژگی‌ها و مزایای استفاده از توری فایبرگلاس کدام است؟

    • مش فایبرگلاس  استحکام فیزیکی بسیار بالایی دارد و می‌تواند ساختار ملات روکش کننده را کاملاً مقاوم و مستحکم سازد.
    • توری فایبرگلاس عایق بسیار قدرتمند جریان برق است. علاوه بر این، توری فایبرگلاس در آب‌بندی استخر  یا در پوشش سازه‌های آبی برای عایق‌کاری جداره‌ها بسیار مناسب است.
    • مش فایبرگلاس ثبات ابعادی بسیار خوبی دارد. ابعاد این توری‌ها در تنش های دمایی تغییر نمی‌کند. در نتیجه با تغییرات شدید دمای محیط باعث ایجاد ترک در لایه روکش بتن نمی‌شود.

پیشنهاد برای مطالعه

ترک گیری با مش فایبرگلاس

  • مقدار مقاومت حرارتی توری فایبرگلاس بسیار زیاد است. این توری‌ها آتش نمی‌گیرند و در عین ‌حال مانع از توسعه آتش می‌شوند.
  • ماندگار هستند. طول عمر مفید و کاربردی توری فایبرگلاس حتی از مصالح ساخت سازه های بتنی نیز بالاتر است.
  •  با عموم ترکیبات پلیمری، ترکیبات آلی و مصالح ساختمانی سازگار هستند. لذا به‌ راحتی می‌توانیم از آنها برای همراهی با انواع ملات عایق کاری و یا مقاوم سازی استفاده کنیم.
  • انعطاف‌پذیری این توری ها زیاد است. از آنها می‌توانیم برای پوشش هر نوع سطوح از سازه‌های عمرانی با هر مقدار زاویه و انحنا استفاده کنیم. این توری ها می‌توانند هر شکل سطوح را پذیرفته و به ‌طور کامل بپوشانند.
  •  سبک ‌وزن هستند و مراحل نصب ساده‌ای دارند. کار کردن با انواع توری فایبرگلاس ساده است.

کاربردهای توری فایبرگلاس

 تسلیح سطح دیوار با پوشش‌های گچی و سیمانی: از توری فایبرگلاس می‌توانیم برای ایجاد روکش تمام سطوح دیوارها استفاده کنیم. سیمانکاری یا گچکاری با توری فایبرگلاس، علاوه بر مقاوم سازی دیوار، باعث زیباسازی دیوارها خواهد شد. توجه داشته باشید در صورتی که استفاده از مش فایبرگلاس در ماتریس سیمانی مد نظر است، باید از توری فایبرگلاس مناسب با فرآیند سیمانکاری که در برابر  حملات قلیایی مقاوم است، استفاده شود.
 تسلیح عایق‌های رطوبتی: از مش فایبرگلاس به شکل گسترده برای آب‌بندی انواع سازه های آبی مانند پوشش عایق کاری شده جداره استخرها استفاده می‌شود. عدم تأثیرپذیری از رطوبت، مقاومت فیزیکی بالا و سازگاری با ملات عایق کننده باعث شده تا توری فایبرگلاس از بهترین ساختارها برای آب‌بندی باشد.

 ترمیم ترک در سطوح بتنی: برای ترمیم ترک در سازه‌های آسیب دیده بتنی از روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود که در همگی آنها نیاز به ایجاد یک پایه برای اعمال ملات ترمیم بتن داریم. از توری فایبرگلاس برای پوشش سطوح ترک دیده و اعمال ملات‌های ترمیم بتن استفاده می‌شود.

 تقویت سنگ‌های ساختمانی: از توری فایبرگلاس برای پوشاندن سطوح در یک سمت سنگ‌های بزرگ ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. این سنگ‌ها پس ‌از برش زنی به‌ علت سطوح بزرگ مقاومت کمی دارند که با اعمال سیستم مش بندی و تزریق ملات‌های مخصوص مقدار مقاومت فیزیکی آنها تقویت می‌شود.

پیشنهاد برای مطالعه

دلیل استفاده از توری فایبرگلاس پشت سنگ چیست؟

وال مش: وال پست با مش فایبرگلاس، جایگزینی مقرون به صرفه برای وادارهای قائم یا وال پست‌های میانی سنتی ساخته شده از مقاطع فولادی محسوب می‌شود. پایدار سازی دیوار با استفاده از وال پست‌های FRP، بدون افزایش وزن سازه، رفتار لرزه‌ایی را بهبود می‌بخشد. توری فایبرگلاس مصرفی در این دسته از نوین وال پست‌ها، علاوه بر مهار و کنترل حرکت خارج از صفحه دیوار، از وقوع ترک به هر دلیلی، جلوگیری می‌کند. بدین منظور با استفاده از وال پست مش فایبرگلاس در تقویت دیوارهای میانقاب غیر سازه‌ایی، عمر مفید ساختار به مراتب افزایش می‌یابد. استفاده از وال پست مش فایبرگلاس، به دلیل سهولت در اجرا، مقرون به صرفه بودن از لحاظ زمانی و اقتصادی و همچنین مشخصات مکانیکی منحصر به فرد، نبست به دیگر نوین وال پست‌هایی چون وال پست FRP، وال پست مش الیاف کربن و همچنین وال پست‌های سنتی، رایج‌تر است. با مقایسه وال مش با دیگر وال پست‌های مرسوم، برتری وال پست‌نوین از وال پست‌های سنتی، کاملا مشهود است.

مطالعه مقاله ” تقویت دیوارهای بدون وال پست ” جهت شناخت راهکارهای مقاوم سازی دیوارهای میانقاب غیر سازه‌ایی فاقد وال پست، بیشنهاد می‌گردد.

توری فایبر گلاس - مقاوم سازی افزیر

توری فلزی چیست؟

توری فلزی سطوح ساخته ‌شده از مفتول و یا سیم‌های فلزی است. این توری ها به مانند طراحی پارچه‌ها از تار و پود به جنس فلزی دارند. بسته به نوع فلز کار شده و همچنین مقدار ضخامت هر رشته فلزی انواع توری فلزی در طراحی با مش‌های گوناگون ساخته‌ شده است.
هر توری فلزی شبکه منظمی از ساختاری فلزی است. این توری‌ها دارای خانه‌های کوچکی به اسم مش هستند. مش توری های فلزی در اشکال گوناگون مانند لوزی، چندضلعی، دایره‌ای و… طراحی می‌شوند. برای مقابله با تأثیر رطوبت و یا مواجه شدن با جریان مستقیم آب این توری ها را از جنس آهن گالوانیزه می‌سازند. وزن توری ها به طراحی مش ها، قطر سیم‌ها و مفتول ها و تراکم فلز کار شده بستگی دارد. از انواع توری فلزی برای پوشاندن سطوح و تزریق انواع ملات‌های ترمیم بتن، عایق‌کاری، گچ‌کاری و یا سیمان کاری و نماسازی استفاده می‌شود.

توری فلزی - مقاوم سازی افزیر

انواع توری فلزی کدامند؟

انواع توری فلزی براساس اندازه مش، چگونگی تولید توری، سایز سیم مفتول و مقدار انعطاف‌پذیری تا شکل چشمه‌های توری دسته‌بندی می‌شوند.
هر کدام از این توری‌ها برای اهداف خاصی طراحی شده‌اند. در یک دسته‌بندی کلی انواع توری فلزی را در مدل‌های مفتول از نوع توری سیمی و توری فلزی ورقی دسته‌بندی می‌کنند. در عین ‌حال جنس توری ها بسته به متریال کار شده در آنها از نوع استیل، آلومینیوم، مس، برنجی و در بسیاری موارد آهن گالوانیزه است.

کاربردهای توری فلزی در مهندسی عمران

توری فلزی از ایده‌های سنتی برای تسلیح سازی سطوح عمرانی است. این توری‌ها در سطوح بزرگ برای پوشاندن دیوارها و سقف‌ها تا کف سازه‌های عمرانی استفاده می‌شود. حضور این توری ها برای ایجاد یک فرم یکپارچه شده از لایه کشی سطوح توسط انواع ملات عایق کاری و یا مقاوم سازی متداول است. از توری فلزی به شکل گسترده برای انواع عملیات های شاتکریت و یا هر گونه لایه سازی بتن در فضاهای عمودی و بالاسری استفاده می‌شود.

توری فلزی در ساختمان - مقاوم سازی افزیر

مقایسه مش فایبرگلاس با توری فلزی

توری فایبرگلاس و توری فلزی وجه طراحی یکسانی دارند. این توری ها قابلیت‌های کاربردی مشابهی نیز دارند. هر دو نوع توری مناسب عملیات مسطح سازی در سطوح افقی و عمودی و حتی بالاسری هستند. از هر دو نوع توری برای مسلح‌سازی جداره‌ها و یا عایق‌کاری رطوبتی دیوارهای بتنی استفاده می‌شود. اما در عمل قابلیت‌های کاربردی و فنی این دو محصول متفاوت است. برخی تفاوت‌های توری فایبرگلاس با توری فلزی به‌ قرار زیر است.

    •  مقدار انعطاف‌پذیری توری فایبرگلاس از توری فلزی بهتر است. لذا توری فایبرگلاس برای پوشاندن سطوح زاویه دار، کنج فضاهای ساختمانی و منحنی ‌شکل مناسب‌تر است.
    •  وزن مخصوص توری فایبرگلاس از توری فلزی کمتر است. لذا در عملیات‌های بزرگ که نیاز به لایه کشی زیاد داریم، باعث افزایش وزن سازه نمی‌شود.
    •  مقدار مقاومت شیمیایی توری فایبرگلاس از توری فلزی بهتر است.
    • توری فایبرگلاس در مقابل رطوبت و جریان آب مقاوم است. این در حالی است که توری فلزی نسبت‌ به جریان آب و رطوبت آسیب‌پذیر است.
    • روش نصب و کار با توری فایبرگلاس ساده‌تر از توری های فلزی است. چرا که توری فایبرگلاس از توری فلزی سبک‌تر است.

پیشنهاد برای مطالعه

اشتباهات رایج در اجرای توری فایبر گلاس

  •  مقاومت فیزیکی توری فایبرگلاس از توری های فلزی بالاتر است.
  • توری فایبرگلاس در مقابل چرخه ذوب و انجماد در تنش‌های سنگین دمایی مقاوم‌تر است. مقدار انقباض توری فایبرگلاس ناچیز است که باعث می‌شود تا در تنش‌های سنگین دمایی باعث ترک خوردن روکش لایه گذاری نشود.
  •  توری فایبرگلاس تأثیر ناچیزی در ابعاد اعضای سازه بتنی می‌گذارد.

نصب توری فلزی در دیواره - مقاوم سازی افزیر

جمع بندی

توری فایبرگلاس ایده نوینی در لایه کشی سطوح عمرانی است. از دیرباز تا همین حالا توری های فلزی متریال شناخته ‌شده‌ای هستند. این توری ها توانسته‌اند نگاه مطمئن مهندسی عمران را تأمین نمایند. اما به ‌هر حال حالا رقیب پرادعایی مانند مش فایبرگلاس دارند.
اگر چه حتی در همین لحظه ایده استفاده از توری فایبرگلاس شناخته‌ شده نیست و هنوز هم در بسیاری از فعالیت‌های عمرانی دست پررنگ استفاده از توری فلزی دیده می‌شود؛ اما دورنمای حضور توری فایبرگلاس در مهندسی عمران هر لحظه پررنگ‌تر می‌شود. برای خرید با بهترین قیمت انواع مش و توری فایبرگلاس می‌توانید از مشاوره کارشناسان مقاوم سازی افزیر، حرفه‌ای مقاوم سازی ساختمان‌های بتنی استفاده کنید. متخصصین این گروه برای خرید مش فایبرگلاس در گونه های تخصصی مشاوره های لازم را ارائه می کنند.

سوالات متداول

توری فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد؟

مش فایبرگلاس، نوین محصولی از ترکیب نخ یا روینگ الیاف شیشه و رزین است که با استفاده از ماشین‌های مخصوص به ‏صورت الگوهای شبکه‌ایی (توری مانند)، بافته می‌شوند. توری فایبرگلاس، بنا برکاربردهای مختلف، در انواع سایز چشمه و ‏انواع گراماژ‌، تولید و عرضه می‌شود. توری فایبرگلاس، از مقاومت کششی بالا، مقاومت بالا در برابر رطوبت، حرارت، حملات ‏قلیایی و دیگر مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فرد، برخوردار است. عمدتا از توری فایبرگلاس در کاربردهای مقاوم سازی ‏سازه مثل تقویت گچکاری و سیمانکاری، تقویت و عایقکاری دیوار، آب‌بندی سازه‌های آبی و غیر آبی، وال پست و... استفاده ‏می‌شود. علاوه بر این، توری فایبرگلاس در دیگر صنایع از جمله خودروسازی، تولید قطعات الکتریکی و... نیز رایج است.‏

توری فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

توری فلزی، الگویی شبکه‌ایی ساخته شده از مفتول و سیم فلزی است که بسته به جنس فلز مصرفی، وزن، ضخامت هر ‏رشته و ابعاد چشمه، در انواع مختلف، موجود است. توری‌های فلزی در انواع اشکال لوزی، چند ضلعی، دایره‌ایی ومربعی ‏طراحی و عرضه می‌شوند. این نوع از توری، به منظور تسلیح سطوح عمرانی و ایجاد فرمی یکنواخت و یکپارچه، استفاده ‏می‌شود‎.‎‏ توری فلزی، مناسب مقابله با رطوبت و یا جریان مستقیم آب است. استفاده از توری فلزی در عایقکاری، تقویت ‏گچکاری و سیمانکاری بسیار رایج است. توری فلزی می‌تواند با استفاده از روش شاتکریت و یا به صورت دستی با استفاده از ‏اعمال ماتریس مورد نظر با ماله ، اجرا شود.‏

تفاوت توری فایبرگلاس با توری فلزی، کدام است؟

هرچند که توری فایبرگلاس و توری فلزی، از نظر فیزیکی شباهت‌هایی دارند اما کاملا مشخصات مکانیکی و حتی فیزیکی ‏متفاوتی را ارائه می‌دهند. مش فایبرگلاس نسبت به توری فلزی، انعطاف پذیرتر است. توری فایبرگلاس بر خلاف توری ‏فلزی می‌تواند به راحتی اشکال نامنظم را پوشش و تقویت کند. مش فایبرگلاس به مراتب سبک وزن‌تر از توری فلزی ‏می‌باشد.علاوه بر این، مش فایبرگلاس در برابر رطویت و جریان مستقیم آب، از مقاومت بالاتری نسبت به توری فلزی ‏برخوردار است.توری فایبرگلاس در چنین محیطی بدون آسیب برای دراز مدت، پایدار و با دوام باقی می‌ماند، اما توری ‏فلزی در برابر مواجه شدن با رطوبت و آب، آسیب پذیر است. مش فایبرگلاس، در برابر تنش‌های حرارتی مقاومت بالاتری را ‏ارائه می‌دهد. ‏

توری فایبرگلاس، چه ویژگی‌هایی را شامل می‌شود؟

مش فایبرگلاس از استحکام فیزیکی بسیار خوبی، برخوردار است. توری فایبرگلاس، می‌تواند به عنوان یک عایق بسیار ‏قدرتمند برق، مصرف شود. این محصول نوین، از دوام بالا و ثبات ابعادی بسیار عالی بهر‌ه‌مند است. مش فایبرگلاس در ‏تغییرات دمایی و همچنین تنش‌های حرارتی، تغییر شکل نمی‌دهد. بنابراین، با قدرت از وقوع ترک در انواع سطوح متشکل ‏از ماتریس سیمانی، گچی و... جلوگیری می‌کند. مش فایبرگلاس، در برابر حرارت بالا مقاوم بوده و از آن با عنوان مش ‏فایبرگلاس نسوز نیز یاد می‌شود. توری فایبرگلاس، با اکثر مصالح ساختمانی، ترکیبات شمیایی و پلیمری و... سازگار است. ‏توری فایبرگلاس، سبک وزن و انعطاف پذیر است. بنابراین، می‌تواند به راحتی سطوح نامنظم را پوشش و تقویت کند. مش ‏فایبرگلاس، محصولی با مقاومت کششی بالا، ضد آب، مقاوم در برابر خورده شدگی ناشی از حملات قلیایی و... می‌باشد. ‏

انواع توری فلزی کدام است؟

توری فلزی، بسته به وزن، ابعاد چشمه، ضخامت رشت‌های فلزی، نوع بافت و جنس فلز استفاده شده در آن، برای انواع ‏کاربردها تولید و عرضه شده است. توری فلزی ممکن است از جنس استیل، آلومینیوم، مس، برنج و در بسیاری از موارد ‏آهن گالوانیزه باشد. هر کدام از انواع توری فلزی، ممکن است رفتاری متفاوت را ارائه دهند. بدین منظور، قبل از بکارگیری ‏باید مشخصات مورد نظر برای کاربرد هدف با ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی‌ توری فلزی انتخاب شده، مقایسه و تطبیق داده ‏شود.‏

4/5 - (2 امتیاز)
به اشتراک بگذارید:
تیم تحریریه افزیر

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا افزیر تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert