خانهمشکلات سازه ای و راهکارهای مقاوم سازیمقاوم سازی دیوار بنایی باربر

ساختمان‌های مصالح بنایی ساختمان‌هایی هستند که با آجر ، بلوک سیمانی یا سنگ ساخته می‌شوند.درصورت عدم رعایت ضوابط فنی در احداث این گونه ساختمان‌ها ساختمان‌های بنایی در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر می‌باشند. از آنجایی که امکان تخریب تمامی این‌گونه از ساختمان‌ها و جایگزینی آن‌ها با سازه‌های مقاوم به دلیل هزینه‌های گزاف مالی و توقف بهره برداری از سازه در یک بازه مشخص زمانی وجود ندارد.
از این‌رو در این بخش استفاده از روش‌های جدید بهسازی سازه‌های بنایی مانند سیستم مقاوم ™MasoTie پیشنهاد می‌گردد.

امروزه با وجود پیشرفت‌های چشمگیری که در زمینه ساخت و ساز صورت گرفته و بیشتر سازه‌ها با اسکلت ساخته می‌شوند ولی همچنان هستند سازه‌هایی که به روش‌های سنتی ساخته می‌شوند و دلایل گوناگونی هم برای این کار وجود دارد برای نمونه سازه‌های موقتی که در کارگاه‌های ساختمانی هستند به این روش ساخته می‌شوند و همچنین در نقاط محروم و دوردست که شرایط حمل و نقل مناسب وجود ندارد و امکانات نیست ساخت ساختمان به کمک روشهای سنتی روشی رایج است.

اما ساختمان‌های سنتی که با مصالح بنایی ساخته می‌شوند یا به اختصار ساختمان‌های مصالح بنایی چه نوع ساختمان‌هایی هستند:

انواع ساختمان‌های مصالح بنایی

ساختمان‌های مصالح بنایی گونه‌های مختلفی دارند مانند ساختمان‌های مصالح بنایی غیر مسلح، ساختمان مصالح بنایی مسلح و ساختمان‌های محصور شده با کلاف که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت:

ساختمان مصالح بنایی غیرمسلح

 این ساختمان‌ها با آجر، بلوک سیمانی، سنگ یا خشت استفاده شده و بهمراه ملات سیمانی ساخته می شوند. این ساختمان‌ها اسکلت یکپارچه‌ای ندارند و سیستم ویژه‌ای برای کنترل تنش‌ها و بارگذاری‌ در آنها بکار نرفته و بار ثقلی توسط دیوار باربر تحمل می‌شود.

ساختمان مصالح بنایی مسلح

در ساخت این ساختمان‌ها نیز از همان مصالح استفاده شده یعنی آجر، سنگ و بلوک تنها تفاوت ساختمان مصالح بنایی مسلح با غیر مسلح در این است که در این ساختمانها،  میلگردهای فولادی درون مصالح بنایی مانند آجر سوراخ‌دار تعبیه شده که نقش تاب‌آوری در برابر کشش را برعهده دارند و فشارهای ثقلی نیز روی واحدهای بنایی مانند آجرها و بلوک‌های سیمانی وارد می‌شوند.

ساختمان بنایی محصور شده با کلاف

 در این ساختمان‌ها با استفاده از تعبیه کلافهای افقی و قائم یکپارچگی بهتری نصیب ساختمان می‌شود و عملکرد بهتر ساختمان را هنگام زلزله و نیروهای مخرب در پی دارد نیروهای ثقلی و جانبی در این سازه‌ها روی دیوار وارد می‌شود.

درصورت عدم رعایت ضوابط فنی در احداث هر سه گونه از ساختمان‌های ذکر شده، این ساختمان‌ها در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر می‌شوند.

از آنجایی که امکان تخریب تمامی این‌گونه از ساختمان‌ها و جایگزینی آن‌ها با سازه‌های نوین به دلیل هزینه‌های گزاف مالی وجود ندارد و بعلاوه نمی‌توان بهره‌برداری از سازه را برای مدت طولانی برای ساخت سازه جدید متوقف کرد در نتیجه بهترین روش مقاوم‌سازی اینگونه سازه‌ها است.

مقاوم‌سازی ساختمان دیوار با مصالح بنایی

 

دیوار با مصالح بنایی

 

به منظور مقاوم سازی اینگونه ساختمان‌ها روشها و راهکارهای گوناگونی وجود دارد،شرکت مقاوم سازی افزیر از پیشگامان مقاوم‌سازی با ارائه راهکار و سیستم‌های منحصر به فرد مانند سیستم MasoTie در راستای مقاوم‌سازی ساختمان‌ مصالح بنایی گام های مهمی برداشته.

سیستم MasoTie برای قسمت‌های مختلف ساختمان مصالح بنایی است که در اینجا مقاوم سازی دیوار مصالح بنایی بررسی می‌شود. روش کار بدین صورت است که:

روش اجرای سیستم MasoTie برای دیوار مصالح بنایی

 

مقاوم سازی دیوار با مصالح بنایی

نخست روی دیوار و در بخشی که نیاز  به مقاوم سازی دارد مانند بخش‌هایی از دیوار که ترک خورده‌اند شیاری بوجود میآوریم سپس محل شیار را کامل تمیز می‌کنیم تا عاری از هرگونه گرد و خاک و مواد زائد شود. سپس درون شیار را با چسب اپوکسی پر می‌کنیم و میلگردهای تقویتی کامپوزیت شیشه را درون شیار قرار می‌دهیم و سپس روی آن را دوباره با چسب اپوکسی می‌پوشانیم و در آخر شیار را با استفاده از درزگیر می پوشانیم.

مزایای روش MasoTie

به کمک روش MasoTie می‌توان دیوارهای مصالح بنایی را مقاوم کرد و طول عمر بهره‌برداری آنها را بالا برد، بعلاوه در روش MasoTie میزان تخریب مورد نیاز  برای مقاوم سازی ساختمان به حداقل میرسد. یکی دیگر از مزایای روش MasoTie افزایش باربری سازه است که مهمترین مزیت این روش محسوب می‌شود.

سیستم مورد استفاده جهت مقاوم سازی دیوار بنایی باربر

ترمیم و مقاوم سازی دیوار بنایی

سیستم ™MasoTie

مقاوم سازی سازه با استفاده از میلگرد کامپوزیتی FRP

معرفی سیستم

مقاوم سازی دیوار بنایی باربر با استفاده از سیستم™MasoTie

مقاوم سازی دیوار مصالح بنایی باربر
  1. ایجاد شیار بر روی دیوار مطابق طرح ارائه شده
  2. باز کردن ترک‌های ایجاد شده بر روی دیوار به روش V-Cut
  3. تمیز نمودن کلیه شیارهای ایجاد شده در دیوار و همچنین ترک‌های باز شده با روش مناسب و حذف تمامی مصالح سست و گرد و غبار از داخل آن‌ها
  4. تزریق چسب اپوکسی (محصول ERA™420) در د اخل شیار
  5. نصب میلگرد‌های کامپوزیت شیشه (محصول ™GRR) در داخل شیار
  6. تزریق مجدد چسب اپوکسی در د اخل شیار
  7. درزگیری ترک‌ها با رزین اپوکسی (محصول ™EIR)

چسب اپوکسی چند منظوره (محصول ERA™420)

رزین اپوکسی تزریقی (™EIR)

میلگرد کامپوزیتی شیشه (™GRR)

در صورت نیاز به اطلاعات ایمنی محصولات لطفا از طریق فرم تماس با ما درخواست خود را ثبت نمایید.

مقاوم سازی سازه های بنایی با کامپوزیت FRP

راهنمای بهسازی و ترمیم ساختمان های بنایی تحت اثر زلزله

استاندارد ACI-503R استفاده از رزین اپوکسی در ترمیم بتن

استاندارد ACI224.1R-07 علت ، ارزیابی و ترمیم ترک در سازه های بتنی

آیین نامه طراحی سازه های بتنی مسلح با FRP کانادا

پکیج بروشور و کاتالوگ فنی

برای دریافت پکیج بروشور و کاتالوگ فنی راهکار ارائه شده کلیک نمایید.

سوالات متداول

برای مقاوم سازی دیوارهای سازه ی بنایی به کدام مبحث مقررات ملی ساختمان باید رجوع کنیم؟

مبحث 8 مقررات ملی ساختمان مخصوص ساختمان های با مصالح بنایی است که در فصول 4 تا 6 این مبحث می توانید نکاتی پیرامون بهسازی و مقاوم سازی این بناها مطالعه کنید.

چند نوع سازه بنایی داریم؟

ساختمان های بنایی مسلح، ساختمان های بنایی غیر مسلح و ساختمان های محصور شده با کلاف.

برای مقاوم سازی ساختمان های با مصالح بنایی از چه روش هایی استفاده می کنیم؟

از سامانه MasoTie برای مقاوم سازی سازه های بنایی استفاده می کنیم که در آن از کاشت میلگرد بهره گرفته شده. البته راههای دیگری هم وجود دارد مانند کلاف بندی که باید الزامات مقاوم سازی را برآورده نماید.

از چه روی به جای تخریب و جایگزینی سازه بنایی قدیمی با سازه جدید مقاوم، از مقاوم سازی و ترمیم این سازه ها استفاده می کنیم؟

از آنجایی که امکان تخریب تمامی این‌گونه از ساختمان‌ها و جایگزینی آن‌ها با سازه‌های مقاوم به دلیل هزینه‌های گزاف مالی و توقف بهره برداری از سازه در یک بازه مشخص زمانی وجود ندارد از مقاوم سازی و ترمیم این سازه ها استفاده می کنیم.

برای باز کردن ترک ها در دیوارهای مصالح بنایی از چه روشی استفاده می کنیم؟

برای باز کردن ترک‌های ایجاد شده بر روی دیوار به روش V-Cutعمل می کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)